طرح بیمه اجباری تأمین اجتماعی: تهدیدی برای اشتغال رانندگان اینترنتی
تغییر آییننامه قانون برنامه هفتم از بیمه اختیاری به اجباری برای رانندگان تاکسیهای اینترنتی، زنگ خطری برای اشتغال منعطف و اقتصاد پلتفرمی است. این طرح با تحمیل هزینههای اضافی، تهدیدی برای رانندگان بازنشسته و شغلدومیها محسوب میشود.

طرح بیمه اجباری تأمین اجتماعی برای رانندگان اینترنتی
آییننامه اجرایی بند «چ» ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم که قرار بود حامی رانندگان تاکسیهای اینترنتی فاقد بیمه باشد، در حال تغییر از حالت اختیاری به اجباری است. این تغییر رویکرد که با پیگیری سازمان تأمین اجتماعی به مجلس ارائه شده، میتواند به تهدیدی جدی برای اشتغال هزاران راننده تبدیل شود. در طرح جدید، تمامی رانندگان موظف خواهند بود ۱۳.۵ درصد از درآمد ماهانه و ۴ درصد از هزینه هر سفر را به عنوان حق بیمه پرداخت کنند.
- تأثیر منفی بر بازنشستگان و شغلدومیها: بسیاری از رانندگان را افراد بازنشسته یا دارای شغل اصلی تشکیل میدهند که بیمه مضاعف آنها را از دریافت مستمری بازنشستگی محروم میکند
- تهدید امنیت سفرها: رانندگان برای فرار از کسورات اجباری ممکن است به سفرهای دربستی روی آورند که شفافیت و امنیت را کاهش میدهد
- افزایش هزینه برای مسافران: اضافه شدن ۴ درصد به هزینه هر سفر مستقیم به افزایش نرخ کرایهها و فشار تورمی بر خانوارها منجر میشود
- کاهش تقاضا برای سفرهای اینترنتی: افزایش نرخ کرایهها naturally موجب کاهش درخواست سفر از طریق پلتفرمها خواهد شد
- انحراف از هدف حمایتی: این طرح با سیاستهای توسعه اقتصاد دیجیتال در تضاد است
"اجبار بیمه شدن برای تمامی رانندگان به این معنی است که همه آنها -فارغ از نیاز به بیمه- موظف به پرداخت حق بیمه خواهند بود"
"هرگونه قانونگذاری تنبیهی که به جای تسهیلگری، تحمیلکننده بار مالی باشد، مستقیماً سرمایه ملی اقتصاد پلتفرمی را تهدید میکند"
دولت به جای تحمیل هزینههای اضافی، باید با الگوی حمایت هوشمند و نقش تسهیلگر ظاهر شود تا هم امنیت شغلی رانندگان تأمین شود و هم پلتفرمهای موفق داخلی تضعیف نشوند.




