خانواده در عصر رسانههای هوشمند؛ از بازنمایی تا بازسازی
نشست تخصصی «خانواده، ارتباطات و رسانه» به بررسی نقش خانواده در عصر رسانههای هوشمند پرداخت. شرکتکنندگان به بازنمایی خانواده در سینما، والدگری در عصر هوش مصنوعی و کنشگری زنان در زیست مجازی تأکید کردند.

خانواده در عصر دیجیتال: چالشها و فرصتها
نشست تخصصی «خانواده، ارتباطات و رسانه» با حضور پژوهشگران و اساتید حوزه رسانه و خانواده برگزار شد. در این نشست که به همت انجمن توانمندسازی خانواده ایران و با همکاری مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تشکیل گردید، ابعاد گوناگون رابطه خانواده با رسانههای نوین مورد بررسی قرار گرفت. شرکتکنندگان بر ضرورت بازتعریف بازنمایی خانواده در رسانههای داخلی تأکید کردند و خانواده را یک اکوسیستم رسانهای زنده توصیف نمودند.
- بازنمایی سیاهوسفید خانواده در رسانهها مورد انتقاد قرار گرفت
- نیاز به «انقلاب روایی» در حوزه خانواده برای برجستهسازی عشق و محبت
- سینمای ایران دچار سرکوب نشانهشناختی در بازنمایی خانواده شده است
- والدگری در عصر هوش مصنوعی نیازمند یادگیری مستمر است
- رسانهها امروز جای نهادهای سنتی را در هدایت سبک زندگی گرفتهاند
زهرا سادات مشیر استخاره: «خانواده یک نهاد زنده و پویاست و خود به نوعی شبکهای رسانهای است که درون آن، تولید محتوا، تبادل پیام و بازسازی روابط انسانی جریان دارد.»
مسعود معینیپور: «هیچ نهاد اجتماعی، حتی نهاد دولت، چنین نفوذی بر خوراک، پوشاک، مناسک و باورهای مردم نداشته است.»
شرکتکنندگان بر لزوم تدوین سیاستهای ملی در حوزه بازنمایی خانواده، ارتقای سواد رسانهای والدین و ایجاد سازوکارهای اخلاقی برای روایت خانواده در سینما و فضای مجازی تأکید کردند.
