سینمای کمکار تاریخ انقلاب؛ حتی الیور استون تعجب کرد!
سینمای ایران که مدتهاست درگیر تجاریسازی شده، یکی از کمکارترین سینماهای جهان در پرداختن به تاریخ پس از انقلاب است. این موضوع حتی الیور استون کارگردان مشهور را در ایران متعجب و آزردهخاطر کرد.

سینمای ایران و فاصلهاش از تاریخ انقلاب
سینمای ایران با وجود گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی، یکی از کمکارترین سینماهای جهان در پرداختن به تاریخ معاصر خود است. این شکاف عمیق زمانی بیشتر آشکار شد که الیور استون کارگردان سرشناس آمریکایی در جشنواره جهانی فیلم فجر از بیاطلاعی جوانان ایرانی از تاریخ کشورشان ابراز تعجب و ناراحتی کرد. استون که خود فیلمهای مهمی درباره تاریخ آمریکا ساخته، تأکید کرد که دسترسی گسترده به اسناد پنتاگون داشته اما سینمای ایران از چنین امکاناتی برای روایت تاریخ انقلاب محروم مانده است.
- فقدان آثار سینمایی جدی درباره مهمترین وقایع تاریخ انقلاب مانند تسخیر لانه جاسوسی
- سلطه تجاریسازی بر سینما که مانع تولید آثار تاریخی-سیاسی شده است
- فعالیت گسترده سینمای غرب در تحریف تاریخ ایران با آثاری مانند «آرگو» و «۳۰۰»
- انحصار روایت تاریخ در تلویزیون و کمبود تولیدات سینمایی باکیفیت
- ظرفیت بالای مخاطب برای پذیرش فیلمهای تاریخی-سیاسی که نادیده گرفته شده
الیور استون: “هدف اصلی حضور آمریکا در خاورمیانه نابودی ایران بود. آنها مشکلشان با جمهوری اسلامی این است که قدرت یکپارچه نگه داشتن ایران را دارد.”
“سینمایی که باید بخشی از آن در خدمت بیان تاریخ انقلاب باشد، تقریباً جزو کمکارترین سینمای دنیا در این زمینه است.”
اگرچه چالشهای مالی و زیرساختی وجود دارد، اما تولید دورهای فیلمهای باکیفیت و جذاب درباره تاریخ انقلاب میتواند این خلأ را پر کند. بدون شک با اهتمام مدیران و فیلمسازان میتوان به روزی امید داشت که سینمای تاریخی-سیاسی ایران به جایگاه واقعی خود دست یابد.




