آزادراه شیراز–اصفهان پیشتاز استفاده از هوش مصنوعی در راهداری کشور
مدیرعامل آزادراه شیراز–اصفهان از بهرهگیری فناوریهای هوش مصنوعی در نگهداری، ایمنی و خدمات رفاهی آزادراه و راهاندازی بستر فیبر نوری ۲۲۰ کیلومتری خبر داد.

آزادراه شیراز–اصفهان پیشتاز استفاده از هوش مصنوعی
آزادراه شیراز–اصفهان بهعنوان الگوی نخستین راهداری دیجیتال در کشور شناخته میشود. این پروژه با استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی و فیبر نوری، تحولی در خدمات جادهای ایجاد کرده است. رضا محمدیان، مدیرعامل این پروژه، بر کاهش وابستگی به نیروی انسانی و افزایش بهرهوری با هوش مصنوعی تأکید دارد. این سیستم امکان مدیریت ترافیک، پایش هواشناسی و تشخیص تخریب آسفالت را فراهم میکند. زیرساخت ۲۲۰ کیلومتری فیبر نوری نهتنها برای انتقال سریع دادهها کاربرد دارد، بلکه به شبکه ملی اطلاعات متصل است.
- استفاده از دوربینهای هوشمند با سنسورهای چندگانه
- پیشبینی یخزدگی در زمستان
- مدیریت حوادث رانندگی بهصورت بلادرنگ
- توسعه سرویسهای هشدار هوشمند
- ارتباط باسکول عوارضی (ETS) و خدمات اینترنتی
رضا محمدیان: «در آزادراه شیراز–اصفهان رویکرد اصلی ما کاهش وابستگی به نیروی انسانی و افزایش بهرهوری از طریق هوش مصنوعی است.»
کارشناسان حملونقل: «این پروژه میتواند الگویی برای راهداری دیجیتال باشد که زیرساخت، ایمنی و خدمات رفاهی را در یک شبکه واحد تلفیق میکند.»
این پروژه با بسترسازی برای فعالیت شرکتهای دانشبنیان، گامی مهم در بومیسازی فناوری محسوب میشود.




