پزشکبلاگرها و نقض حریم خصوصی بیماران برای جذب مشتری
رقابت در بازار جراحی زیبایی تهران پزشکان را به انتشار ویدئوهای جراحی سوق داده که منتقدان آن را «کالاشدن آسیبپذیری بیماران» مینامند. این اقدامات نقض اخلاق پزشکی و قوانین محرمانگی است.

پزشکبلاگرها و چالش حریم خصوصی بیماران
در بازار پررونق جراحی زیبایی استان تهران، رقابت میان پزشکان منجر به پدیدهای به نام "پزشکبلاگری" شده است. این پزشکان برای جذب مشتری، ویدئوهای جراحی را در شبکههای اجتماعی منتشر میکنند که اغلب شامل نمایش بخشهای بدن بیماران بدون پوشش مناسب است. منتقدان این عمل را نقض حریم خصوصی و "کالاشدن آسیبپذیری بیماران" میدانند. صنعت جراحی زیبایی ایران سالانه ارزشی بیش از یک میلیارد دلار دارد و استان تهران میزبان هزاران عمل سالانه است.
- بیش از ۴۰ درصد جراحان پلاستیک از شبکههای اجتماعی برای تبلیغات استفاده میکنند.
- گزارشهای کمیته اخلاق پزشکی ایران نشاندهنده افزایش شکایات بیماران است.
- کد اخلاق پزشکی ایران افشای اطلاعات بیمار بدون رضایت را صریحاً ممنوع کرده است.
- پلیس فتا انتشار چنین ویدئوهایی را جرم دانسته و برخورد قضائی میکند.
- سازمان نظام پزشکی در سال ۱۴۰۴ بیش از ۱۰۰ پزشک را احضار کرده است.
دکتر علی انجو، دبیر کمیته اخلاق بالینی وزارت بهداشت: "انتشار تصاویر بیماران، حتی برای اهداف تبلیغاتی، غیراخلاقی است. این نوعی بهرهکشی است." حجتالاسلام سیدمحسن محمودی: "انتشار تصاویر عریان حتی با اجازه بیمار خلاف قانون، اخلاق و شرع است."
این مسئله بخشی از چالشهای جهانی در تقاطع است که نیازمند نظارت سایبری قویتر و تعادل بین فرصتهای آموزشی شبکههای اجتماعی و حفظ اعتماد عمومی به نظام سلامت است.
