بازدارندگی مبالغ جرایم رانندگی عامل مؤثر در کاهش تخلفات و تصادفات
رئیس اداره حقوقی پلیس راهور تهران بزرگ به بررسی عامل مؤثر در کاهش تصادفات و تخلفات راهنمایی و رانندگی در تهران پرداخت.

بازدارندگی جرایم رانندگی و کاهش تخلفات
سرهنگ خسروی، رئیس اداره حقوقی پلیس راهور تهران بزرگ، با اشاره به مادههای ۲۱ و ۲۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ اظهار کرد که افزایش مبالغ جرایم راهنمایی و رانندگی در سال گذشته انتظار میرفت عامل مؤثری در کاهش تخلفات و در پی آن کاهش تصادفات و ایجاد انضباط ترافیکی باشد. وی تأکید کرد که رابطه معکوسی بین افزایش مبلغ جریمه و کاهش تخلفات باید وجود داشته باشد، اما این مسئله به صورت ملموس مشاهده نمیشود. بنابراین افزایش مبالغ جرایم رانندگی به تنهایی بازدارنده نیست و کاهش تخلفات و تصادفات نیازمند یک بسته ترکیبی از امور آموزشی، فرهنگی و زیرساختی است.
- نحوه تعیین مبلغ جرایم راهنمایی و رانندگی بر اساس شش مؤلفه شامل مکان، زمان، نوع تخلف، تأثیر در آلودگی هوا، ایمنی عبور و مرور و حادثهسازی است.
- مبالغ جرایم رانندگی هر سه سال یکبار متناسب با نرخ تورم قابل تغییر است که آخرین بار در تیرماه ۱۴۰۳ انجام شده است.
- برخی موتورسیکلتسواران با باورهای اشتباه مانند عدم استفاده از کلاه ایمنی یا تردد در خلاف جهت، قوانین را رعایت نمیکنند.
- طبق ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، کلیه قوانین و مقررات مربوط به حمل و نقل برای موتورسیکلتسواران نیز جاری است.
- کاهش تخلفات و تصادفات نیازمند اقدامات ترکیبی شامل آموزش، فرهنگسازی و بهبود زیرساختها است.
"صرفاً افزایش مبالغ جرایم رانندگی بازدارنده نیست بلکه کاهش تخلفات و تصادفات در کنار مبالغ جریمه نیازمند یک بسته ترکیبی از امور آموزشی، فرهنگی و زیرساختی است."
"متأسفانه برخی از موتورسیکلتسواران بر این باورند که رفتار و حرکت آنها در حین رانندگی، تخلف محسوب نمیشود."




