اصلاح هوشمند سوخت با الگوی هدفمندسازی؛ بدون فشار روانی
کارشناس اقتصادی اجرای طرح هدفمندسازی بنزین به جای نرخگذاری دستوری جدید را راهکار مناسب دولت برای متعادلسازی بازار انرژی میداند و معتقد است افزودن نرخ سوم تنها فشار روانی ایجاد میکند.

اصلاح هوشمند سوخت با الگوی هدفمندسازی
کارشناس اقتصادی عطا بهرامی اجرای طرح هدفمندسازی بنزین به جای نرخگذاری دستوری جدید را گام درست دولت در متعادلسازی بازار انرژی دانسته است. وی تأکید میکند که افزودن نرخ سوم بنزین نه تنها مشکلی را حل نمیکند، بلکه تبعات روانی و اقتصادی قابل توجهی به دنبال دارد. بهرامی با اشاره به تجربه موفق هدفمندسازی سال ۱۳۸۹ پیشنهاد میدهد که دولت ابتدا قیمت واقعی تولید را تعیین کرده و همزمان مبالغ یارانهای را مستقیم به حساب مردم واریز کند تا اعتماد عمومی جلب شود.
- ایجاد نرخ سوم بنزین اقدامی بیفایده است و تنها هزینههای روانی اجتماعی ایجاد میکند
- دولت باید طرح هدفمندسازی بنزین مشابه سال ۱۳۸۹ را دنبال کند
- قیمت بنزین نباید تثبیت شود و باید بهصورت شناور تعادلی قیمتگذاری شود
- عرضه بنزین سوپر برای خودروهای توربوشارژ ضروری است
- افزایش نرخ سوخت بدون اصلاح ساختار اقتصادی تنها فشار روانی مضاعف ایجاد میکند
«افزودن نرخ سوم هیچ مزیتی برای اقتصاد کشور ندارد و صرفاً عددسازی است» «سیاست افزایش نرخ بنزین کمکی به بودجه نخواهد کرد و تنها بار مالی را منتقل میکند»
این کارشناس معتقد است که افزایش نرخ سوخت بدون اصلاح ساختار اقتصادی تفاوتی در قدرت خرید مردم ایجاد نمیکند و تنها التهاب بازار و نارضایتی اجتماعی را افزایش میدهد.



