فلسفه برای کودکان: تمرین تفکر به جای قیچی کردن معنا در آموزش سنتی
سیدنورالدین محمودی در دومین همایش ملی فلسفه برای کودکان تأکید کرد که آموزش سنتی معنا را قیچی میکند، در حالی که «فبک» تلاشی برای بخشیدن «قدرت اندیشیدن» به کودک است و خلاقیت را از طریق پرسشگری تقویت مینماید.

فلسفه برای کودکان: راهبردی برای پرورش تفکر خلاق
در دومین همایش ملی فلسفه برای کودکان و نوجوانان که در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران برگزار شد، سیدنورالدین محمودی فلسفهورزی را «زیستن با پرسش» خواند و تأکید کرد که فیلسوفان همواره به دنبال پرسشهای بنیادین بودهاند. وی بیان کرد که مشکل آموزش و پرورش سنتی این بود که معنا را قیچی میکرد، در حالی که فلسفه برای کودکان (فبک) تلاشی برای بخشیدن «قدرت اندیشیدن» به کودک است. محمودی افزود: «این تردید باید در کودکان تقویت شود، چرا که راه پرسش را هموار میکند و خلاقیت را آغاز مینماید». در فبک، ایدهها نه تنها در فضای دایرهای تولید میشوند، بلکه به «تولید معنا» منجر میگردند.
- تقویت پرسشگری به عنوان پایهای برای خلاقیت و کشف معنا
- تمرین مهارتهای استدلالورزی، گوش دادن فعال و فرضیهسازی در کودکان
- انتقاد از سیستم آموزشی سنتی که معنا را از پیش تعیین شده ارائه میدهد
- تأکید بر نقش تسهیلگری در فرآیند یادگیری فلسفه برای کودکان
- کاربرد فبک در مناطق محروم ایران برای ایجاد تحول آموزشی
افضلالسادات حسینی: «فلسفه برای کودکان قدمی بسیار مهم در تعلیم و تربیت است، چرا که کمک میکند تا رویکردی کاوشگرانه برای رشد شخصیت کودک فراهم شود.»
سعید ناجی: «اگر کشوری بخواهد توسعه یابد، از علوم انسانی خود رشد خواهد کرد. امروز فاجعه بزرگی در مدارس ما رخ میدهد و متأسفانه روزبهروز بدتر میشود.»
این همایش نشان داد که فلسفه برای کودکان نه تنها یک برنامه آموزشی، بلکه یک ضرورت برای توسعه نظام آموزشی ایران محسوب میشود.




