وکیلی: آموزش و پرورش تنها مسیر تحول فرهنگی در جامعه است
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ضرورت بازنگری در نظام آموزشی برای تربیت دینی گفت: آموزش و پرورش تنها گذرگاه فراگیر برای تأثیرگذاری بر آینده جامعه است و نیازمند تحول اساسی در سازوکار انتقال مفاهیم دینی میباشد.

نقش آموزش و پرورش در تحول فرهنگی جامعه
محمد حسن وکیلی، استاد حوزه و دانشگاه، در نشست «عبور از بنبست ۲» با محوریت سبک زندگی اسلامی تأکید کرد که نظام آموزشی کنونی نیازمند بازنگری اساسی در حوزه تربیت دینی است. به گفته وی، آموزش و پرورش تنها مسیر تحول فرهنگی در جامعه محسوب میشود، اما متأسفانه این نهاد به طور کامل در اختیار جریان فرهنگی انقلابی قرار ندارد. وکیلی با اشاره به تغییرات فرهنگی پس از دهه شصت خاطرنشان کرد که از دهه هفتاد به بعد، توجه به مباحث فرهنگی کمرنگ شده و این مسئله موجب چالشهای اساسی در تربیت دینی گردیده است.
- چالشهای نظام آموزشی: مشکلات فعلی شامل افسردگی، ضعف انگیزه و معضلات تربیتی در بین دانشآموزان و خانوادههاست
- تجربیات مثبت: دورههای آموزشی کوتاهمدت در برخی مناطق تا ۹۰ درصد بهبود در رفتار و نگرش دانشآموزان ایجاد کردهاند
- حضور روحانیون: بیش از ۱۵۰۰ روحانی در استانهایی مانند خوزستان در آموزش و پرورش فعال هستند
- الگوهای تربیتی: نیاز به معرفی شخصیتهای دیندار با زندگی واقعی به عنوان الگوی نسل جوان
- مدل پیامبر (ص): تربیت عملی و همراهی به جای رابطه خشک استاد و شاگرد
"مشکل امروز جامعه ما نبود منابع پژوهشی یا ضعف محتوایی نیست، بلکه مسئله اصلی، نبود سازوکار مؤثر برای انتقال مفاهیم دینی در نظام آموزشی و فرهنگی است."
"اگر نهادهای اساسی تربیتی دچار تحول شوند، به صورت طبیعی سایر ابعاد زندگی اجتماعی و فرهنگی جامعه نیز متحول خواهد شد."
وی سازمان تبلیغات اسلامی و مدارس صدرا را به عنوان بستر مناسبی برای اجرای طرحهای جامع تربیتی معرفی کرد و تأکید نمود که احیای تمدن اسلامی از اصلاح سبک زندگی و تربیت نسلی مؤمن و آگاه آغاز میشود.




