آیا میتوان هوش دانشآموزان را ارتقا داد؟
یک متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیح میدهد که چگونه با استفاده از علوم اعصاب و توجه به انعطافپذیری عصبی میتوان هوش دانشآموزان را در دوران مدرسه بهبود بخشید.

ارتقای هوش دانشآموزان با علوم اعصاب
بر اساس یافتههای جدید علوم اعصاب، هوش یک ظرفیت ثابت و تغییرناپذیر نیست. مغز انسان، به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی، از خاصیتی به نام انعطافپذیری عصبی برخوردار است. این یعنی ارتباطات بین نورونها میتوانند در پاسخ به تجربه و آموزش، تغییر کنند. بنابراین، اگر محیط آموزشی به شکلی طراحی شود که شبکههای مغزی درگیر در توجه، حافظه، کنترل هیجان و حل مسئله فعال شوند، در واقع ما در حال تقویت زیربناهای عصبی هوش هستیم.
- هدف هوشمندسازی فرایند یادگیری است نه کنار گذاشتن آموزش سنتی
- فعالیتهای چندحسی و یادگیری مبتنی بر بازی و کاوش گروهی مؤثرتر هستند
- آموزش مهارتهای تنظیم هیجان، خواب کافی، تغذیه مناسب و تحرک بدنی مستقیم بر هوش تأثیر میگذارند
- ورزشهای منظم هوازی جریان خون مغزی و رشد سلولهای عصبی را افزایش میدهند
- خواب کافی برای تثبیت حافظه و عملکرد صحیح بخش پیشپیشانی مغز ضروری است
هوش یک استعداد ثابت نیست؛ مغز کودک در حال شکلگیری است و هر تجربه آموزشی میتواند سیمکشی مغز را تغییر دهد. اگر آموزش را بر اساس درک علمی از مغز پیش ببریم، میتوانیم ظرفیت یادگیری مادامالعمر را در کودکان پرورش دهیم.
در نهایت، با به کارگیری رویکردهای مبتنی بر علوم اعصاب در نظام آموزشی، میتوان نه تنها هوش، بلکه توانایی یادگیری مستمر دانشآموزان را تقویت کرد.
