نقد و بررسی فیلمتئاتر «ژان مقدس» در سینماتک خانه هنرمندان
جلسه نمایش و تحلیل فیلمتئاتر «ژان مقدس» مبتنی بر نمایشنامه ژرژ برناردشاو با حضور منتقدان تئاتر در سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار شد. این نشست به بررسی تاریخی شخصیت ژاندارک و تحلیل اجرای مدرن این اثر پرداخت.

تحلیل فیلمتئاتر «ژان مقدس» در خانه هنرمندان
جلسه نمایش و نقد فیلمتئاتر «ژان مقدس» براساس نمایشنامه ژرژ برناردشاو با کارگردانی خوزه رورکه و تونی گرچاسمیت در سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار شد. این اثر بخشی از بسته «دراماتورژیهای مدرن؛ فردیت در برابر جامعه» محسوب میشود و با اجرای سامان بیات و پگاه صمدزاده (نویسنده و منتقد تئاتر) ارائه گردید.
- تحلیل تاریخی شخصیت ژاندارک: پگاه صمدزاده به پیشینه تاریخی این چهره پرداخت و تولد در ۱۴۱۲ میلادی، ادعای شنیدن صدای قدیسان در ۱۲ سالگی و رهبری ارتش فرانسه در ۱۷ سالگی را بررسی کرد
- پیروزیها و سقوط ژان: توانایی متقاعدکنندگی او موجب کسب پیروزیهای متعدد شد، اما نگرانی از قدرتش منجر به محدودیت و در نهایت محاکمه و اعدام در ۱۹ سالگی گردید
- احیای نمادین: ناپلئون در ۱۸۰۳ ژاندارک را به عنوان قهرمان ملی فرانسه معرفی کرد که موجب احیای جایگاه او شد
- تحلیل نمایشنامه: صمدزاده سه دلیل اصلی شاو برای انتخاب ژاندارک را ایرلندی بودن، پروتستان بودن و گرایش فمینیستی او ذکر کرد
- عناصر مدرن اجرا: استفاده از میز کنفرانس شیشهای، نمایش اخبار بورس و ابزار دیجیتال که گاهی تمرکز از متن اصلی منحرف میکند
صمدزاده تأکید کرد: «تضاد بین دنیای مردانه مدرن و شخصیت ژان که در قرون وسطی مانده، گاهی ذهن مخاطب را از متن اصلی منحرف میکند»
وی افزود: «مدرنسازی افراطی برخی لایههای فلسفی و اگزیستانسیالیستی اثر را کاهش داده است»
با وجود تغییرات مدرن، احترام به متن کلاسیک شاو حفظ شده و ریتم پرشتاب اجرا سقوط اجتنابناپذیر ژان را به خوبی نشان میدهد.




