تجربههایی از عکاسی جنگ؛ چرا از شهیدان مظلوم جنگ ۱۲روزه عکس نداریم؟
گزارشی از هفتمین کارگاه «زندگی در جنگ» با حضور عکاسان برجسته کشور که به بررسی چالشهای عکاسی و مستندسازی در شرایط جنگی پرداختند.

چالشهای عکاسی در شرایط جنگی
هفتمین کارگاه «زندگی در جنگ» با حضور عکاسان برجستهای چون ساسان مؤیدی، گلستان جعفریان، امیر خلوصی، مجید عسگریپور، سعید فرجی، مجتبی کوچکی و علی رکاب برگزار شد. این نشست به بررسی محدودیتهای عکاسی در شرایط بحرانی و جنگ پرداخت. شرکتکنندگان بر این باور بودند که مستندسازی تصویری در زمان جنگ با چالشهای متعددی روبرو است.
- امیر خلوصی اشاره کرد که در جنگ ۱۲ روزه، رسانهها بایکوت شدند و هیچگونه پروتکل مشخصی برای فعالیت رسانهای وجود نداشت.
- ساسان مؤیدی گفت که در طول پنجاه روز، بیش از ۱۲ هزار عکس از جنگ گرفت اما امکان حضور در خط ممنوع بود.
- مجید عسگریپور به نگرانی عکاسان از دستگیری و توقیف دوربینها اشاره کرد.
- سعید فرجی بر لزوم زندگی در کنار مردم برای خلق روایتهای معتبر تأکید کرد.
- گلستان جعفریان گفت: «روایت مولود عکس است. اگر برای یک عکس نتوان روایت نوشت، آن عکس میمیرد.»
«ما کمترین تعداد عکس و تصویر را از این جنگ داریم و این خلأ، ثبت تاریخی ما را ناقص کرده است.» — مجید عسگریپور
«برای کسانی که جنگ را ندیدند، تنها عکس است که میتواند آن را روایت کند.» — مجتبی کوچکی
این نشست نشان داد که عکاسی جنگ فراتر از ثبت تصویر، نیاز به روایتپردازی و آزادی عمل دارد.




