حاشیهنشینی دغدغهای جدی در بیرجند؛ مدرسهای که محله را نجات داد
طرح مدرسه اجتماعی در دبیرستان سلمان فارسی بیرجند با مشارکت دانشآموزان توانسته با اجرای مدیریت محلهمحور، آسیبهای اجتماعی را کاهش داده و الگویی موفق برای توسعه پایدار محلات ارائه دهد.

طرح مدرسه اجتماعی در دبیرستان سلمان فارسی بیرجند نماد موفقیتی در مقابله با حاشیهنشینی و کاهش آسیبهای اجتماعی است. این پروژه با مشارکت ۳۳۰ دانشآموز و جذب بیش از ۲۲ میلیارد ریال اعتبار، توانسته با تمرکز بر مشارکت مردمی و توانمندسازی محلات، تحول چشمگیری در محله موسی بن جعفر ایجاد کند.
دستاوردهای کلیدی طرح
- افزایش میانگین نمرات دانشآموزان به بالای ۱۹
- جذب ۸۲۰ میلیون تومان برای تجهیزات آموزشی و ورزشی
- اجرای ۸ پله مشارکت مردمی در تصمیمگیریها
- ایجاد زمین چمن مصنوعی، کارگاه مهارتآموزی و پنل خورشیدی
- کاهش محسوس آسیبهای اجتماعی در محله
تأکیدات مسئولان
سید مصطفی حسینی: «مدرسه اجتماعی فراخوانی مردمی است که همه امور با مردم انجام میشود.» حجتالاسلام دهقانی: «مسجد قلب تپنده محله و محور اصلی مدیریت محلهمحور است.»
این طرح که هماکنون در ۱۴ مدرسه دیگر استان در حال اجراست، الگویی کشوری برای تلفیق ** توسعه پایدار محلات** با ارتقای مشارکت مردمی ارائه کرده است.




