تجربهنگاری ضرورت مغفولمانده فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی است
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر نقش تعیینکننده ثبت و مستندسازی تجربههای میدانی، آن را ضرورت مغفولمانده فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی و از الزامات پیشبرد در این عرصه برشمرد.

اهمیت تجربهنگاری در فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی
حجتالاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در مراسم رونمایی از ۴۰ جلد کتاب کارگروه «تجربهنگاری فرهنگیتبلیغی» بر نقش تعیینکننده ثبت و مستندسازی تجربههای میدانی تأکید کرد. وی تجربهنگاری را ضرورت مغفولمانده فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی و از الزامات پیشبرد در این عرصه برشمرد. قمی با اشاره به شرایط میدانی که فرصت تأمل طولانی وجود ندارد، گفت رفتارهای لحظهای فعالان فرهنگی اگر ریشه در مبانی متقن و عقلانی داشته باشد، قابلیت مطالعه و تحلیل پیدا میکند.
- ثبت تجربهها پیوند میان عقل و خردمندی ایجاد میکند
- تجربه زمانی ارزشمند میشود که درسآموز باشد و مسیر پیش رو را روشن کند
- مستندسازی تجربههای میدانی جلوهای از خردمندی است
- این فرایند موجب غنای دانش بومی و قابل انتقال میشود
- تجربهنگاری پشتوانهای مطمئن برای توسعه روشهای کارآمد است
«رهبر معظم انقلاب بارها بر اهمیت قدر دانستن تجربیات تأکید کردهاند و این نگاه بیانگر آن است که تجربه زمانی ارزشمند میشود که درسآموز باشد»
«مستندسازی تجربههای میدانی نه تنها با اخلاص منافات ندارد، بلکه جلوهای از خردمندی است و موجب غنای دانش بومی میشود»
وی همچنین به نگرانی برخی فعالان فرهنگی اشاره کرد که ثبت تجربهها ممکن است از اخلاص آنها بکاهد یا موجب متهم شدن به خودروایتگری شود، اما تأکید کرد چنین نگرانیهایی باید مورد گفتوگو قرار گیرد.




