مطالبهای بیپاسخ؛ قزوین در گلوگاه ریلی اما بدون ادارهکل راهآهن
با وجود موقعیت استراتژیک قزوین در شبکه ریلی کشور و عبور دو مسیر مهم ترانزیتی، این استان همچنان فاقد ادارهکل مستقل راهآهن است. مسئولان و کارشناسان این محرومیت را مانع اصلی توسعه حملونقل استان میدانند.

مطالبهای بیپاسخ برای ادارهکل راهآهن قزوین
قزوین با موقعیت استراتژیک در شبکه ریلی کشور و داشتن ایستگاهی با بیش از ۸۰ سال قدمت، همچنان از داشتن ادارهکل مستقل راهآهن محروم است. این استان در گلوگاه حیاتی شبکه ریلی قرار دارد و دو مسیر مهم تهران–تبریز و تهران–رشت–آستارا از آن عبور میکند، اما مدیریت ریلی آن بین ادارهکل شمال۲ و شمالغرب تقسیم شده است.
- مشکلات عملیاتی: قزوین تنها دارای یک قطار شش تخته ضعیف به مقصد مشهد است
- محرومیت از مقاصد: استان از قطارهای سیاحتی محروم و حتی همین قطار محدود در ایام ویژه برای امور دیگر استفاده میشود
- چالشهای فروش بلیت: سایت فروش بلیت دارای مشکلات متعدد و فروش بلیت به صورت یک روز درمیان است
- تأثیر اقتصادی: فقدان ادارهکل باعث شده اثر اقتصادی تردد قطارها در آمار استانهای دیگر ثبت شود
علی محمدیها، رئیس صنف گردشگری: «راه آهن یکی از اصلیترین ابزار حملونقل است که متأسفانه در قزوین به دلایل مختلف ازجمله عدم تدبیر مسئولین مورد توجه قرار نگرفته»
جواد حقلطفی، معاون استاندار: «با توجه به موقعیت مهم و حجم مبادلات، تشکیل ادارهکل راهآهن در قزوین یک ضرورت جدی است»
مسئولان استانی پیگیریهای رسمی برای ایجاد ادارهکل مستقل را ادامه داده و امیدوارند این مطالبه بهزودی محقق شود.




