رشت–آستارا؛ حلقه گمشدهای که تجارت ایران را متحول میکند
تکمیل مسیر ریلی رشت-آستارا زمینهساز جهش بزرگ در مبادلات ایران با روسیه، آذربایجان و کشورهای اوراسیا خواهد بود. این پروژه ۱۶۲ کیلومتری حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب محسوب میشود.

راهآهن رشت-آستارا؛ تحول در تجارت منطقهای
پروژه راهآهن رشت-آستارا با طول ۱۶۲ کیلومتر به عنوان حلقه مفقوده شاخه غربی کریدور شمال-جنوب شناخته میشود. تکمیل این مسیر ریلی میتواند اتصال کامل ایران به شبکه ریلی روسیه را برقرار کرده و نقش اساسی در توسعه مبادلات با کشورهای اوراسیا ایفا کند. این پروژه که هماکنون در اولویت استان گیلان قرار دارد، میتواند زمان حمل کالا را تا ۵۰ درصد کاهش و هزینه حمل را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.
- ایجاد کوتاهترین و اقتصادیترین راه اتصال شمال اروپا به خلیج فارس
- افزایش ۵۰ درصدی صادرات ریلی استان گیلان در هفت ماهه اول سال
- اشتغالزایی مستقیم برای ۶۱۰ نفر در راهآهن شمال ۲
- جابجایی ۶۰۰ هزار تن کالا در بندر کاسپین تنها در هفت ماه
- زمینهسازی برای توسعه گردشگری و تعاملات مردمی
کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه: «تنها حلقه مفقوده اتصال ریلی از سنپترزبورگ تا خلیج فارس، مسیر ۱۶۲ کیلومتری آستارا-رشت است»
میر محمد غراوی، معاون عمرانی استاندار گیلان: «این پروژه فرصت بینظیری برای اتصال کامل ریلی ایران به بازارهای اوراسیا ایجاد میکند»
برگزاری نخستین اجلاس استانداران استانهای ساحلی دریای خزر در رشت، فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیتهای ترانزیتی این استان فراهم کرده است. گیلان با موقعیت ژئوپلیتیکی ممتاز خود میتواند به گره طلایی ترانزیت منطقهای تبدیل شود و سهم ایران در مناسبات اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر را تثبیت کند.




