چرا جامعهشناسی ایران همچنان مصرفکننده نظریههای اجتماعی است؟
استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران تشکیل انجمن بینالمللی علوم اجتماعی را فرصتی برای تولید نظریههای نو و شنیده شدن صداهای حاشیهای جهان دانسته و به تحلیل وضعیت نظریهپردازی در ایران پرداخته است.

جامعهشناسی ایران و چالش مصرف نظریههای اجتماعی
سهیلا صادقی، استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران، در نشست مقاومت به مثابه امر اجتماعی به تحلیل وضعیت نظریهپردازی در ایران پرداخت. وی با اشاره به مصرفکنندگی نظریههای اجتماعی در تحقیقات دانشگاهی ایران، ضرورت تغییر نگرش و تولید نظریههای بومی را emphasized کرد. صادقی با استعاره آینههای محدب و معقر توضیح داد که نظریههای موجود عمدتاً برای جوامع غربی طراحی شده و تجربیات اجتماعی ایران و خاورمیانه را کوچک میشمارند.
- بررسی رسالهها و مقالات پژوهشی نشان میدهد جامعهشناسی ایران عمدتاً مصرفکننده نظریهها بوده است
- برای نقد نظریهها نیاز به پلتفرم نظری مستحکم و خزانه مفهومی قوی داریم
- بسیاری از رویدادهای ما استثنایی تلقی میشوند و نمیتوانند به نظریه گسترده تبدیل شوند
- مقاومت صرفاً یک کنش سیاسی نیست بلکه به ظرفیت تمدنی تبدیل میشود
- انجمن بینالمللی علوم اجتماعی میتواند نقش حیاتی در تولید نظریههای جدید ایفا کند
“مهمترین محصول این انجمن، جرأت نظریهپردازی است، چیزی که در سایر انجمنها کمتر دیده شده است.”
“در جهانی که قدرتهای بزرگ صدای واحد خود را روایت میکنند، انجمن بینالمللی علوم اجتماعی امکان شنیده شدن صداهای حاشیه را فراهم میکند.”




