نقش صنایع فرهنگی در توسعه دیپلماسی اقتصادی ایران
یک مقام مسئول گفت: اقتصاد دانشبنیان بدون توجه به فرهنگ، ناقص است. شرکتهای دانشبنیان فرهنگی میتوانند پلی میان فناوری، هنر و تجارت باشند و فرصتهای جدیدی برای اشتغال و صادرات ایجاد کنند.

نقش صنایع فرهنگی در دیپلماسی اقتصادی ایران
صنایع فرهنگی به عنوان موتور محرک دیپلماسی اقتصادی میتوانند سهم ایران را در بازارهای منطقهای و جهانی ارتقا دهند. سید مجید امامی، رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا، در نشست تخصصی بر اهمیت جایگاه صنایع خلاق در تقویت قدرت نرم و ظرفیتسازی برای حضور اقتصادی ایران تأکید کرد. ایشان با اشاره به تجربه کشورهای پیشرو مانند کرهجنوبی، ژاپن و ترکیه، خواستار بازنگری اساسی در رویکردهای سیاستگذاری فرهنگی و اقتصادی کشور شد.
- صنایع فرهنگی میتوانند پلی میان فناوری، هنر و تجارت ایجاد کنند
- ایران دارای ذخایر فرهنگی بینظیر است ولی نتوانسته آن را به قدرت اقتصادی تبدیل کند
- نیاز به ایجاد سازوکارهای نهادی جدید برای پیوند فرهنگ، اقتصاد و دیپلماسی
- دانشگاهها باید میداندار نظریهپردازی در حوزه فرهنگ و اقتصاد شوند
- دیپلماسی فرهنگی سرمایهگذاری بلندمدت برای تثبیت جایگاه ایران در نظم جهانی است
“فرهنگ نه تنها زمینهساز دیپلماسی است، بلکه خود نوعی سرمایه اقتصادی و قدرتساز محسوب میشود” “قدرت آینده در اختیار کشورهایی است که میتوانند فرهنگ خود را جهانی کنند”
در جمعبندی مباحث تأکید شد که دیپلماسی فرهنگی بخش مغفول دیپلماسی اقتصادی ایران است و بدون بازتعریف آن، امکان بهرهبرداری از ظرفیتهای تمدنی کشور فراهم نخواهد شد.




