ملاعبدالله بهابادی و نقش مکتبسازی در تاریخ ایران
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش مکتبسازی ملاعبدالله بهابادی در تاریخ ایران گفت: این اتفاق مهم در شاگردان برجسته این فقیه کامل نمایان است. شیراز بستر توازن تمدنی و اکوسیستم فرهنگی بوده است.

نقش ملاعبدالله بهابادی در مکتبسازی ایران
آیتالله احمد مبلغی در همایش بینالمللی بزرگداشت آیتالله بهابادی یزدی بر اهمیت توازن تمدنی و نقش شیراز به عنوان اکوسیستم تمدنی تأکید کرد. وی بیان نمود که تمدنهای پایدار بر پایه تعادل میان علم، عمل، اخلاق و اجتماع شکل میگیرند و قرآن کریم محور تعامل امت اسلامی را «تعادل» قرار داده است. نقطه آغاز این توازن، توازن معرفتی است که زمینه تولد تمدن واقعی را فراهم میکند.
- شیراز به عنوان جغرافیای فرهنگی و حافظه تاریخی، همواره محل توازن میان معقول و منقول بوده است
- این شهر مأمن بزرگان و میزبان اهل بیت (ع) بوده که نشاندهنده تمدن استوار است
- ذوق و عرفان از بنیانهای شکلدهنده تجربه انسانی و تمدنسازی محسوب میشوند
- شخصیتهایی مانند سعدی، حافظ و ملاصدرا پایههای ذوق و زیباییشناسی را بنا نهادهاند
- ملاعبدالله بهابادی آیینه مدرسه شیراز و نمود کامل توازن معنوی و معرفتی بود
«ملأ عبدالله بهابادی را باید آیینهای دانست که مدرسه شیراز در آن تجلی یافته است» «شخصیتی که نتواند در مسیر تمدنسازی قرار گیرد، هنوز به پختگی لازم نرسیده است»
ملاعببدالله بهابادی با تسلط بر منطق و فلسفه، عمق در فقه و اثرگذاری اجتماعی، حلقههای تمدنسازی را تکمیل کرد. مکتبسازی او در شاگردپروری آشکار است چنانکه شیخ بهایی به عنوان یکی از متوازنترین عالمان تاریخ در مکتب او پرورش یافت.




