روز جهانی کودک؛ فرصتی برای بازنگری در مسئولیتهای اجتماعی و حمایت از کودکان
رئیس دانشکده علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی ایران بر اهمیت روز جهانی کودک فراتر از مناسبت تقویمی تأکید کرد و حمایت روانی اجتماعی را پل ارتباطی علم و جامعه دانست.

روز جهانی کودک و بازنگری در مسئولیتهای اجتماعی
روز جهانی کودک که در ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) توسط سازمان ملل نامگذاری شده است، فرصتی برای بازنگری در مسئولیتهای اجتماعی، علمی و فرهنگی محسوب میشود. به گفته احمد حاجبی، رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران، کودکان آیندهسازان جامعه هستند و هرگونه سرمایهگذاری در آموزش، سلامت جسمانی و سلامت روان آنان سرمایهگذاری برای آینده کشور است.
- افزایش آگاهی عمومی نسبت به حقوق کودک در سالهای اخیر
- چالشهای اساسی شامل فقر، نابرابری اجتماعی، محرومیت آموزشی و بهداشتی
- بدرفتاری با کودکان بهویژه در مناطق محروم و حاشیهنشین
- نیاز به فرهنگسازی، آموزش عمومی و تقویت اورژانس اجتماعی
- نقش کلیدی دانشگاهها در پژوهشهای علمی و آموزش تخصصی
“کودکان نیازمند عشق، امنیت روانی، احساس تعلق و فرصت برابر برای رشد هستند.” “رشد کودک نتیجه تعامل پویا بین فرد و محیطهای چندلایه از جمله خانواده، مدرسه و عوامل فرهنگی است.”
امنیت روانی و حمایت روانی-اجتماعی از ارکان مهم رشد سالم کودکان است و ایجاد محیطی امن و حمایتگر برای شکوفایی استعدادها ضروری میباشد.




