بسیج: تلفیقی از عشق به خدمت و مشارکت مردم برای پیشبرد اهداف ملی
بسیج قبل از آنکه یک نیروی دفاعی باشد، یک مدل مشارکت اجتماعی است که در آن هر فرد بدون انتظار پاداش برای تداوم انقلاب مسئولیت میپذیرد. رئیس سازمان بسیج رسانه هرمزگان بر نقش رسانه در روایت خدمات بسیجیان تأکید میکند.

بسیج: الگوی مشارکت اجتماعی مردمی
بسیج بهعنوان یک نهاد مردمی که توسط امام خمینی (ره) در ۵ آذر ۱۳۵۸ تأسیس شد، نه تنها یک ساختار دفاعی بلکه الگویی برای مشارکت اجتماعی است. این نهاد بر پایه خدمترسانی بیمنت، وفاداری به ارزشهای انقلاب و حضور داوطلبانه مردم استوار است. سرهنگ محمدرسول جلالی، رئیس سازمان بسیج رسانه هرمزگان، نقش رسانه را در روایتگری صحیح از خدمات بسیجیان حیاتی میداند.
- بسیج در بحرانها: نیروهای بسیجی اولین گروهی هستند که در حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله حاضر میشوند
- شبکه تخصصی مردمی: بسیج شامل هزاران نخبه در حوزههای علمی، فرهنگی، هنری و پزشکی است
- مقابله با جنگ روانی: دشمنان تلاش میکنند چهره بسیج را تخریب کنند اما واقعیت خدمات آن آشکار است
- خدمات محرومیتزدایی: بسیجیان در مناطق محروم به ساخت خانه، تعمیر جاده و آموزش کودکان میپردازند
- روحیه جهادی: بسیجی بودن یک شغل نیست، بلکه روحیهای است که خدمت را بر آسایش ترجیح میدهد
سرهنگ جلالی تأکید میکند: “اگر رسانهها فداکاری بسیجیان را ثبت نکنند، بخش بزرگی از تاریخ شفاهی خدمت گم میشود.”
وی میگوید: “بسیج متعلق به مردم است و برای مردم میماند. حقیقت بسیج در میدانهای واقعی خدمت آشکار است.”
رسانهها با روایت درست میتوانند تصویر واقعی از این نهاد مردمی ارائه دهند و در مقابل شبههسازیهای دشمن ایستادگی کنند. هفته بسیج فرصتی برای بازخوانی خدمات بیانتهای این نهاد است.




