بازیگوشی ذهن؛ بستر شکلگیری ادبیات فانتزی
زهرا عامری، پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان، در نشستی تخصصی بر نقش خیال و فانتزی در ادبیات تأکید کرد و گفت فانتزی حاصل بازیگوشی ذهن انسان است که نمیخواهد به واقعیت تن دهد.

فانتزی در ادبیات نوجوان
نشست تخصصی «فانتزی در ادبیات نوجوان» با حضور زهرا عامری، پژوهشگر برجسته ادبیات کودک و نوجوان، در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد. عامری در این نشست به تشریح جایگاه خیال و فانتزی در روایتهای ادبی پرداخت و بر اهمیت بازخوانی مفهوم فانتزی در ادبیات معاصر تأکید کرد.
- فانتزی حاصل بازیگوشی ذهن انسان است که نمیخواهد به واقعیت تن بدهد
- کلمات در عین ناتوانی، قدرت زیادی دارند اگر درست در جای خود قرار بگیرند
- فانتزی باید روابط علت و معلولی داشته باشد و نمیتواند آشفته و بیمنطق باشد
- فانتزیها به دو دسته عام و نو تقسیم میشوند
- پرورش فانتزی نیازمند تقویت حواس و بهرهگیری از ظرفیتهای ذهنی است
“وهمآلود شروع کردن یک داستان، سرآغاز رها شدن از واقعیت است؛ همان چیزی که ما آن را فانتزی مینامیم.” “اگر تخیل را بهعنوان ابزار پرورش ذهن نشناسیم، فانتزی برایمان بیارزش جلوه میکند.”
عامری فانتزی را نه یک ژانر، بلکه یک شیوه دانست که در پی خلق جهان خیال و ایجاد شگفتی است. مرز بین فانتزی، سورئال و داستان نمادین اغلب لغزنده و نامشخص است.




