تصمیمسازیهای بدون روندشناسی آفت نظام علمی؛ نقش حوزه و دانشگاه
حجتالاسلام مبلغی بر اهمیت حکمرانی علم و نقش حوزههای علمیه و دانشگاهها در ایجاد نظام علمی هماهنگ تأکید کرد و هشدار داد که عدم تشکیل صحیح این حکمرانی منجر به پراکندگی و کندی تصمیمسازی میشود.

حکمرانی علم و ضرورتهای آن در نظام علمی ایران
حجتالاسلام احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در اختتامیه نهمین دوره مدرسه حکمرانی اسلامی بر اهمیت حکمرانی علم در ساخت آینده کشور تأکید کرد. وی حکمرانی علم را مجموعهای از فرآیندهای همافزا در سیاستگذاری، هدایت، تنظیمگری و ارزیابی نظامهای علمی دانست که باید علم را در مسیر حل مسائل جامعه و تولید آینده مؤثر هدایت کند. مبلغی هشدار داد که اگر حکمرانی علم بهدرستی شکل نگیرد، نظام علمی کشور گرفتار پراکندگی، کندی تصمیمسازی و عدم ارتباط با نیازهای واقعی جامعه خواهد شد.
- ضرورت زنجیره منسجم علمی: شبکه علمی کشور از تولید دانش تا تصمیمسازیهای کلان باید در یک زنجیره منسجم و هدفمند قرار گیرد.
- نقش فعال حوزه و دانشگاه: حوزههای علمیه و مراکز دانشگاهی باید از تولید دانش صرف عبور کرده و به سطح جهتدهی و آیندهپردازی برسند.
- آفت تصمیمسازی بدون روندشناسی: تصمیمات علمی و پژوهشی باید مبتنی بر تحلیل روندهای آینده و نیازهای واقعی جامعه باشد.
- الزامات حکمرانی علم: وجود نهادهای تنظیمگر علمی، سازوکارهای ارزیابی، تعامل میان رشتههای علمی و دینی، و توجه به آیندهپژوهی از الزامات کلیدی هستند.
- نقش پژوهشگاهها: این مراکز باید نقش اتاق فکر نظام علمی را ایفا کنند تا تولیدات پژوهشی تأثیرگذار باشند.
“اگر حکمرانی علم بهدرستی شکل نگیرد، نظام علمی کشور گرفتار پراکندگی، کندی تصمیمسازی و عدم ارتباط با نیازهای واقعی جامعه خواهد شد.”
“تصمیمات علمی و پژوهشی باید مبتنی بر تحلیل روندهای آینده و نیازهای واقعی جامعه باشد تا آثار واقعی در ساحت حکمرانی و پیشرفت کشور ایجاد کند.”
در نهایت، تشکیل حکمرانی علم که مبتنی بر تخصص و نهادهای تنظیمگر باشد، برای هدایت مؤثر نظام علمی و پاسخگویی به نیازهای جامعه ضروری است.




