نقد فیلم «پله آخر» علی مصفا در برنامه فیلمپژوهی خانه هنرمندان ایران
دومین برنامه «فیلمپژوهی» انجمن مدرسان سینما با بررسی فیلم «پله آخر» ساخته علی مصفا در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این نشست تحلیلهای عمیقی از جنبههای روایی، نشانهشناختی و روانشناختی فیلم ارائه گردید.

تحلیل فیلم «پله آخر» علی مصفا
دومین برنامه «فیلمپژوهی» انجمن مدرسان سینما با بررسی فیلم «پله آخر» به کارگردانی علی مصفا در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این نشست تخصصی، تحلیلهای عمیقی از جنبههای مختلف این فیلم ارائه گردید.
- روایت سیال و مهندسی شده: امیرحسین بابائی به بررسی روایت سیال فیلم بر پایه مفهوم یادماندههای برگسون پرداخت و اشاره کرد که علی مصفا با دقت و مهندسی دقیق، روایت را هدایت کرده است
- نشانهشناسی سیال: محمد هاشمی درباره حرکت فیلم به سمت نشانهشناسی سیال و تجربه تولد دوباره معنا صحبت کرد
- تحلیل روانشناختی: امیرحسین جلالی به بررسی لایههای روانشناختی فیلم پرداخت و مسئله اصلی را فراموشی لیلی و اختلال سوگ دانست
- ساختار معمایی: حسین حیدری ژانر فیلم را «روانشناختی شخصیتمحور» با ساختار معمایی توصیف کرد
«در فیلم علی مصفا، روایت ذهنی و غیرخطی ابتدا ابهام ایجاد میکند، اما در یک سوم پایانی فیلم به سمت رفع ابهام حرکت میکند»
«فیلم با عبور از نشانهشناسی خشک و قراردادی، به سمت نشانهشناسی سیال حرکت میکند؛ جایی که معنا پدیداری است»
علی مصفا نیز در این نشست درباره تجربه فیلمسازی خود گفت: «همیشه دلم میخواهد وقتی فیلمی میسازم محصول نهایی شرایطی را فراهم کند برای نگاه کردن به فیلم از جنبههای مختلف». پانتهآ منصوری نیز فیلم را در چهار سطح پازل قصه، معما، ایهام و ابهام تحلیل کرد.




