ابعاد روانشناسی بدحجابی؛ تشویق نوجوانان به انتخاب پوشش برازنده
یک روانشناس با تأکید بر فطری بودن حجاب، به تحلیل ریشههای روانشناختی بدحجابی پرداخته و نقش والدین در راهبری نوجوانان برای انتخاب پوشش مناسب را بررسی میکند.

ابعاد روانشناختی بدحجابی و راهکارهای تشویق نوجوانان
بحث حجاب که ریشهای عمیق در فرهنگ و هویت ایرانیان دارد، در سالهای اخیر ابعاد تازهای یافته است. کارشناسان معتقدند بدحجابی دلایل چندوجهی دارد که مباحث روانشناختی یکی از دلایل مهم به شمار میرود. تمایلاتی همچون تنوعطلبی، زیباییخواهی، لذتگرایی و تمایل به جلب توجه در تمامی زنان وجود دارد، اما کنترل این احساسات نیازمند آموزشهای به موقع است.
- ریشههای فطری حجاب: حیا و عفت امری درونی و فطری در وجود انسان است
- نقش رنگها در پوشش: رنگ مشکی باعث ابهت و مصونیت میشود
- راهبری غیرمستقیم: موعظه غیرمستقیم برای نوجوانان کارگشاتر است
- نیاز به دیده شدن: پاسخ هوشمندانه به نیاز نوجوانان برای دیده شدن
- آموزش برازندهپوشی: آموزش هنجارهای پوشش به فرزندان
اشرف کبیریپور میگوید: "نوجوانی که در خانواده دیده نشود، قطعاً در بزرگسالی دچار مشکلات رفتاری خواهد شد"
این مشاور تأکید میکند: "حجاب و عفاف یک مسئله فرهنگی اجتماعی است که باید با برنامهریزی نهادینه شود"
با برنامهریزی در خانه و مدرسه میتوان حجاب را در کودکان و نوجوانان نهادینه کرد، بدون آنکه از ابزار اجبار استفاده شود.




