ایران دروازه طلایی عبور قطارهای چین به اروپا
مدیرکل بازرگانی خارجی راهآهن با اشاره به توافق ششجانبه ریلی برای تقویت کریدور شرق–غرب، ایران را محور شبکه حملونقل منطقهای دانست.

ایران؛ هسته مرکزی کریدورهای حملونقل منطقهای
شهریار نقیزاده، مدیرکل بازرگانی خارجی راهآهن، در برنامه «سکه صبح» رادیو اقتصاد تأکید کرد که ایران در کانون کریدورهای مهم منطقهای واقع شده و تقاطع دو مسیر حیاتی شرق–غرب و شمال–جنوب است. او با اشاره به عوامل تعیینکننده زمان و هزینه در حملونقل کالا، این موارد را در جذابیت مسیر ایران اثرگذار دانست.
- نخستین قطار باری از شیآن چین وارد بندر خشک آپرین شد و اکنون چهلمین قطار چین عازم ایران شده است
- در ۷ ماهه نخست امسال، ترانزیت ریلی با عبور ۴۰ قطار از چین رقم خورد که رخدادی بیسابقه محسوب میشود
- ورود اولین قطار ترانزیتی ترکیه به افغانستان با عبور از خاک ایران عامل افزایش همگرایی منطقهای است
- یکسان بودن عرض خطوط ریلی ایران با چین و اتحادیه اروپا مزیت مهمی محسوب میشود
- ترکیه میزبان توافق ششجانبهای با مشارکت ایران، چین، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ترکیه شده است
“برتری مسیر ایران، ترکیه را نیز به مشارکت در این توافق و پذیرش عبور قطارها از استانبول واداشت.”
“کشورهای عضو این توافق متعهد شدهاند تعرفههای یکسان و رقابتی تعیین کنند، زمان سیر قطارها را کاهش دهند و هزینههای جانبی و گمرکی را پایین بیاورند.”
سهم حملونقل ریلی کشور از ۹ درصد به ۱۴ درصد رسیده و موقعیت راهبردی ایران مانع حذف آن از مسیرهای ترانزیتی خواهد شد. با عملیاتی شدن توافقات استانبول، بخش قابل توجهی از ترانزیت بینالمللی از خاک ایران عبور کرده و منافع اقتصادی قابلتوجهی برای کشور به همراه خواهد داشت.




