وزیر اقتصاد: صنعت بیمه فاقد راهبرد سرمایهگذاری بلندمدت است
وزیر اقتصاد با انتقاد از نبود راهبرد مشخص برای سرمایهگذاریهای بلندمدت صنعت بیمه گفت: حمایت از بخشهای صادراتمحور و حوزههای ارزآور باید در اولویت قرار گیرد.

صنعت بیمه ایران و چالشهای پیش رو
سیدعلی مدنیزاده، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در سیودومین همایش ملی و سیزدهمین همایش بینالمللی بیمه و توسعه هشدار جدی درباره وضعیت صنعت بیمه ایران داد. وی تأکید کرد که این صنعت برای سرمایهگذاریهای بلندمدت فاقد راهبرد مشخص است و اگر بهسرعت وارد دوره جدید تحول دیجیتال نشود، احتمال شکلگیری ناترازیهایی مشابه بحران بانکی وجود خواهد داشت.
- ضرورت تحول دیجیتال: توسعه اقتصاد دیجیتال یک الزام است و کشورهای عقبمانده برای جبران فاصله، با سرعت در حال سرمایهگذاری در فناوریهای نوین هستند.
- شکاف ضریب نفوذ بیمه: ضریب نفوذ بیمه در ایران تنها ۲.۴ درصد است در حالی که میانگین جهانی بالاتر از ۷ درصد و در کشورهای توسعهیافته بیش از ۱۰ درصد است.
- سلامت مالی و نظارت: نیاز به نظارت مؤثر و لحظهای بیمه مرکزی برای جلوگیری از ناترازی و بحرانهای مشابه گذشته.
- اولویتهای سرمایهگذاری: حمایت از بخشهای صادراتمحور و حوزههای ارزآور باید در اولویت قرار گیرد.
- برنامههای گسترده دولت: ابلاغ ۱۵۰ طرح جدید و تعریف هفت پروژه برای هر نهاد وابسته به وزارت اقتصاد از جمله اصلاح قوانین بیمهای.
«اگر صنعت بیمه بهسرعت وارد دوره جدید تحول دیجیتال نشود، احتمال شکلگیری ناترازیهایی مشابه بحران بانکی وجود دارد.»
«افزایش ضریب نفوذ بیمه مصداق صریح عدالت اقتصادی است و برنامه دولت، گسترش پوشش بیمه درمانی و تکمیلی برای عموم مردم است.»
وزیر اقتصاد بر لزوم تقویت بیمههای آتشسوزی، بیمه جنگ و سایر رشتههای کمتر توسعهیافته تأکید کرد و گفت هر یک درصد افزایش ضریب نفوذ بیمه، اثر مستقیم بر رشد اقتصادی دارد.



