این نمایش یادگار دوران بیماری است؛ تئاتر بدون اندیشهمحوری هویت ندارد
رضا آشفته کارگردان نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد!» درباره فرایند شکلگیری اثر و تأثیر بیماری بر خلق آثار تکشخصیتی با محوریت مرگ صحبت میکند.

نمایشی با الهام از تجربه بیماری و تأمل در مرگ
رضا آشفته، کارگردان و نویسنده نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد!» که اینشبها در بوتیک هنر ایران روی صحنه است، در گفتوگو با خبرنگار مهر به توضیح فرایند خلق این اثر پرداخت. وی اشاره کرد که پس از تجربه بیماری و ایست قلبی در سال گذشته، نگاهش به زندگی و مرگ دگرگون شد و این امر منجر به نگارش چند اثر تکنفره با درونمایه مرگ گردید.
- نمایش حاضر داستان زن فیلسوفی است که هفت سال در انزوا به سر برده و به حکمتی مشابه حکمای ایرانی مانند بوذرجمهر، فردوسی و خیام رسیده است.
- کارگردان با اشاره به وقفه در فعالیتهایش به دلیل مشکلات مالی پس از نمایش کودک «سنجابهای شنگول و منگول»، تولید اثری کمهزینه را راهکاری برای خروج از رکود دانست.
- آشفته از برنامهریزی برای برگزاری دومین دوره نمایشنامهخوانی در بوتیک هنر ایران با همکاری فرشاد نصیری خبر داد.
- وی در نقد وضعیت کنونی تئاتر بیان کرد: «بسیاری از آثار از اسلوب تئاتر خارج شدهاند و به سمت ابتذال یا تجاری شدن رفتهاند.»
- آشفته بر این باور است که «تئاتر باید اندیشه تولید کند، نه فقط سرگرم کند. سرگرمی بخشی از تئاتر است اما همه آن نیست.»
«برای من مهم بود که نگاه یک انسان شرقی به مرگ چگونه است و چگونه میتوان این تجربه را در قالب نمایشی مینیمال با مخاطب در میان گذاشت.» «در تئاتر چیزی به نام دیدهشدن بازیگر نداریم؛ باید تئاتر دیده شود. اما امروز تعریف تئاتر مخدوش شده است.»
این نمایش که حاصل حدود هفت ماه کار (شامل پنج ماه تمرین فشرده) است، با حداقل دکور و آکسسوار و با تأکید بر فضای خالی و تمرکز بازیگر کارگردانی شده و تا ۱۶ آذر به اجرا ادامه میدهد.




