تولید واگن ملی: ایجاد ۱۲ هزار شغل و صرفهجویی ۷۰۰ هزار یورویی
پروژه قطار ملی با همکاری ۲۵ شرکت دانشبنیان و ۴ شرکت بزرگ صنعتی، بیش از ۸۵ درصد داخلیسازی شده و برای هر واگن ۷۰۰ هزار یورو صرفهجویی ارزی ایجاد کرده است. این طرح همچنین ۱۲ هزار فرصت شغلی مستقیم به وجود آورده است.

تولید قطار ملی مترو تهران
پروژه قطار ملی مترو که پنج سال پیش با هدف جایگزینی واردات در شرایط تحریم آغاز شد، امروز به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته است. این پروژه با مشارکت ۲۵ شرکت دانشبنیان و ۴ شرکت بزرگ صنعتی، بیش از ۸۵ درصد داخلیسازی شده و امنیت تأمین قطعات را در برابر نوسانات جهانی تضمین میکند.
- صرفهجویی ارزی ۷۰۰ هزار یورویی برای هر واگن (هزینه تولید داخلی ۶۰۰ هزار یورو در مقابل قیمت جهانی ۱.۳ میلیون یورو)
- ایجاد ۱۲ هزار شغل مستقیم در صنایع قطعهسازی، الکترونیک و خدمات مهندسی
- تولید ۱۵ رام قطار ملی که سه رام آن زودتر از برنامه آماده شدهاند
- احیای قرارداد ۲۰۰۰ دستگاه واگن پس از هفت سال توقف
- ترکیب استراتژی تولید داخلی با واردات ۷۹۱ واگن از چین
علیرضا شیخطاهری، مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران: "سه رام از مجموعه ۱۵ رام قطار ملی زودتر از زمان پیشبینی شده برای تحویل آماده شدهاند."
محسن هرمزی، معاون حملونقل شهرداری تهران: "احیای قرارداد ۲۰۰۰ دستگاه واگن پس از هفت سال توقف، جهشی تاریخی در توسعه زیرساختهای شهری است."
تهران به ۲۵۰۰ واگن مترویی نیاز دارد که currently تنها ۱۰۰۰ دستگاه فعال است. این پروژه نشان میدهد که خودکفایی در پروژههای زیرساختی نه تنها امکانپذیر است، بلکه در شرایط تحریم یک تصمیم اقتصادی هوشمندانه محسوب میشود.




