نابسامانی در تأمین قطعات خودرو از انبار خودروساز تا بازار آزاد
بازار قطعات یدکی خودرو با کمبود و نوسان شدید مواجه است. گزارش مهر نشان میدهد شرکتهای مونتاژکار پاسخگو نبوده و فشار بر تعمیرگاهها و بازار آزاد سنگین شده است.

بحران خاموش خدمات پس از فروش در صنعت خودرو
بازار لوازم یدکی خودرو در ماههای اخیر با تحولات نگرانکنندهای مواجه شده است که آثار آن در سطح خیابانها و تعمیرگاهها بهوضوح مشاهده میشود. وضعیت تأمین قطعات یدکی بهویژه برای خودروهای جدید و مونتاژی به مرحلهای رسیده که کارشناسان از آن با عنوان «بحران خاموش خدمات پس از فروش» یاد میکنند.
- کمبود قطعات خاص در تعمیرگاههای مرکزی شرکتهای خودرویی
- نبود شفافیت در زنجیره تأمین قطعات
- تعدد نهادهای تصمیمگیر و سیاستگذاریهای موازی
- صفهای طولانی در تعمیرگاهها و افزایش هزینهها
- سکوت شرکتهای مونتاژکار نسبت به مکاتبات رسمی
سیداحمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی: «هیچ پاسخ رسمی و مؤثر از سوی شرکتها دریافت نشده است»
یک تعمیرکار در غرب تهران: «گاهی مشتری فکر میکند ما نمیخواهیم کارش را انجام دهیم، درحالیکه قطعهای وجود ندارد»
جمعبندی گزارش نشان میدهد مهمترین مطالبه، بازگشت دولت به نقش نظارتی و تقویت این بخش است. ادامه روند فعلی میتواند به بحرانی گستردهتر تبدیل شود و تنها با شفافسازی مسئولیتها، پاسخگویی شرکتهای خودرویی و بازتعریف نقش دولت امکانپذیر خواهد بود.



