مستندساز صربستانی: حقیقت مستند وابسته به نگاه کارگردان است
کارگاه «استراتژی در خلق دوباره حقیقت» با حضور گوران رادانوویچ، مستندساز اهل صربستان در جشنواره سینماحقیقت برگزار شد. وی بر نقش نگاه کارگردان در شکلگیری حقیقت مستند تأکید کرد.

کارگاه استراتژی در خلق دوباره حقیقت
کارگاه «استراتژی در خلق دوباره حقیقت» با حضور گوران رادانوویچ، مستندساز صربستانی در نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» برگزار شد. رادانوویچ که برای اولین بار در ایران حاضر شده بود، درباره رویکرد خود در فیلمسازی مستند و داستانی صحبت کرد.
- نگاه شخصی کارگردان: رادانوویچ معتقد است حقیقت مستند واحد وجود ندارد و هر کارگردان با نگاه خود روایت متفاوتی از واقعیت ارائه میدهد
- تفاوت سینمای مستند و داستانی: فیلمهای داستانی فرصتی برای تخیل هستند در حالی که مستندها در قلمرو تحلیل قرار میگیرند
- سبک کمهزینه فیلمسازی: به دلیل شرایط مالی صربستان، سبک کار او به ساخت فیلمهای کمهزینه و سریع تبدیل شده است
- تمرکز بر مسائل داخلی: تقریباً تمام فیلمهایش درباره مسائل داخلی صربستان است و از نگاه استعمارزده به کشورهای جهان سوم پرهیز میکند
- فرایند طبیعی کارگردانی: تدوین را آخرین مرحله طبیعی کارگردانی میداند و معتقد است فیلمسازی فرایندی ناخودآگاه است
«چیزی به نام حقیقتِ مستندِ واحد وجود ندارد. حتی همین جلسه را اگر پنج کارگردان فیلمبرداری کنند، پنج نسخه کاملاً متفاوت از حقیقت به دست میآید»
«مستندساز باید به سوژه کمک کند تا جوهره حرفش را بیان کند. راهنمایی سوژه ها برای رسیدن به ۲ دقیقه طلایی یک مکالمه بخشی از کار است»
رادانوویچ در پایان تأکید کرد که همیشه در پی ساخت چیزهایی است که قبلاً ساخته نشدهاند و از چالشهای تازه لذت میبرد.




