ترمیم و بازسازی طبیعی صدا در فیلم مستند ضروری است؛ معضل کیفیت سالنها
گیسو آزادروش صداگذار سینما و تلویزیون درباره اهمیت صداگذاری در مستند و مشکلات کیفیت سالنهای سینما در ایران صحبت کرد. وی بر مهارتهای ویژه صداگذاری مستند و تأثیر سالنهای نامناسب بر تجربه مخاطب تأکید نمود.

اهمیت صداگذاری در سینمای مستند
گیسو آزادروش، صداگذار سینما و تلویزیون، در گفتوگو با خبرنگار مهر به اهمیت صداگذاری در فیلمهای مستند پرداخت. وی با اشاره به فعالیت سالها در این حوزه، بر واقعگرایی همراه با خلاقیت در ساخت جهان صوتی تأکید کرد. آزادروش خاطرنشان کرد که صداگذار مستند باید مهارت ویژهای در پاکسازی، ترمیم و بازسازی طبیعی صدا داشته باشد.
- تفاوت اصلی صدا در مستند و فیلم داستانی در واقعیتر و کنترلنشدهتر بودن صدای مستند است
- در مستند، دستکاری بیش از حد صدا میتواند به اعتماد مخاطب لطمه بزند
- ضبط صدا در محیطهای غیرقابل کنترل مانند جنگ، خیابان و طبیعت چالشبرانگیز است
- کیفیت نامناسب سالنهای سینما در ایران تجربه صوتی مخاطب را تحت تأثیر قرار میدهد
- استاندارد نبودن آکوستیک و سیستم پخش صدا باعث شنیده نشدن کیفیت واقعی اثر میشود
"در مستند، بخش مهمی از صدا ناگزیر واقعی و ضبط در صحنه است بنابراین جنس صداها معمولاً خامتر، پرجزئیاتتر و کمتر کنترل شدهاند."
"ارتقای کیفیت سالنها نهتنها احترام به کار صداگذار و فیلمساز است، بلکه احترام به مخاطب هم به حساب میآید."
به گفته آزادروش، حل مشکل کیفیت سالنهای سینما احترام به همه ذینفعان هنر سینما است و امکان تجربه کامل اثر را برای مخاطب فراهم میکند.



