آسیب شعر امروز، از روی هم نویسی است/ نماینده زنان معمولی جامعه
ملیحه اکبری، برگزیده جایزه حسین منزوی معتقد است آسیب اصلی شعر معاصر تقلید از دیگران است و تأکید میکود که شاعران باید زیست شخصی خود را بازتاب دهند تا شعرشان متمایز شود.

آسیبشناسی شعر معاصر از دیدگاه ملیحه اکبری
ملیحه اکبری، شاعر و برگزیده سومین جایزه دوسالانه حسین منزوی، در گفتگو با خبرنگار مهر به تحلیل وضعیت شعر امروز میپردازد. وی معتقد است بزرگترین آسیب شعر معاصر «روی هم نویسی» یا تقلید از دیگران است. اکبری با اشاره به کتاب جدیدش «موهای خیس» که سومین مجموعه شعر او محسوب میشود، بیان میکند که تمام غزلهای این کتاب بر اساس زیست شاعرانه شخصی او و با تمی کاملاً زنانه و مادرانه سروده شدهاند.
- تأکید بر «خودنویسی» به جای تقلید از دیگر شاعران
- استفاده از نمادها و تجربیات شخصی در شعر
- نمایندگی زنان معمولی جامعه در آثارش
- عبور از کلیشههای رایج در شعر زنان
- آمادهسازی کتاب جدید «مادیان مست» با سبکی آزادتر
«اگر هرکدام از ما خودمان را بنویسیم و زیست خودمان را منتقل کنیم، شعر ما ویژه و متمایز میشود.» «من آنقدر با زنان این جامعه صحبت کردهام که گاهی احساس میکنم نماینده زنان معمولی این جامعهام.»
اکبری با بیان این که کلماتش را از گفتگو با زنان جامعه برداشت کرده، بر اهمیت بازتاب صداهای فراموششده در ادبیات تأکید میکند. به عقیده او، شعر زمانی برای مخاطب دلچسب خواهد بود که ریشه در تجربیات واقعی و شخصی شاعر داشته باشد.




