میدری: عدالت آموزشی صرفاً به امکانات محدود نمیشود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد که عدالت آموزشی تنها به امکانات فیزیکی محدود نمیشود و عدالت در محتوای آموزشی نیز از اهمیت اساسی برخوردار است. وی بر لزوم تقویت آموزشهای مهارتی و مشارکت صنایع در نظام آموزشی تأکید نمود.

عدالت آموزشی و محتوای آموزشی
احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در رویداد «راهبرد عدالت در کیفیت آموزشی» بر ضرورت تحقق عدالت آموزشی تأکید کرد. وی بیان نمود که عدالت آموزشی صرفاً به امکانات محدود نمیشود و عدالت در محتوا نیز اهمیت اساسی دارد. میدری با اشاره به چالشهای موجود در نظام آموزشی ایران، به بیعدالتی در محتوای آموزشی اشاره کرد که ناشی از طراحی کتابهای درسی بدون در نظر گرفتن شرایط واقعی دانشآموزان کمبرخوردار است.
رویکرد نخبهگرایانه و آموزش مهارتی
وزیر تعاون با انتقاد از رویکرد نخبهگرایانه در نظام آموزشی، نقش آموزشهای مهارتی را در تحقق عدالت آموزشی و اشتغالپذیری پررنگ دانست. وی از همکاری نزدیک سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با وزارت آموزش و پرورش برای تقویت نظام آموزش مهارتی خبر داد.
- مشارکت انجمنهای تخصصی و صنایع در تدوین سرفصلهای آموزشی
- اجرای طرح پایلوت در شاهرود با آموزش ۴۰ دانشآموز در سه رشته مهارتی
- هدفگذاری برای افزایش تعداد دانشآموزان تحت پوشش آموزش مهارتی
- استفاده از مربیان توانمند بخش صنعت در فرآیند آموزش
- تأکید بر لزوم تحولات بنیادی در نظام آموزشی
“نتیجه این نگاه آن است که تصور میکنیم همه باید به دانشگاهها یا حتی کشورهای اروپایی اعزام شوند، در حالی که آموزشهای مهارتی نقش مهمی در عدالت آموزشی و اشتغالپذیری دارد.”
“در ایران با نوعی بیعدالتی در محتوای آموزشی مواجه هستیم؛ چراکه بسیاری از دانشآموزان از خانوادههایی میآیند که پدر و مادر کمسواد هستند و امکان استفاده از معلم خصوصی یا آموزشهای مکمل را ندارند.”
این بیانات نشان میدهد که دولت بر برابری آموزشی بهعنوان زمینهساز کارآمدی نظام آموزشی تأکید دارد و درصدد است با تقویت آموزش مهارتی و مشارکت صنایع، گامهای مؤثری در جهت تحقق عدالت آموزشی بردارد.




