عکاسی مستند ایران نیازمند آموزش جدی است؛ «عکس مستند» فقط برای ویترین!
اسماعیل عباسی از اضافه شدن بخش عکس مستند به جشنواره سینماحقیقت استقبال کرد اما هشدار داد که بدون آموزش مناسب و بهروزرسانی تعاریف، این اقدام صرفاً نمادین خواهد بود. وی بر ضرورت همگامی با جریان جهانی عکاسی مستند تأکید نمود.

عکاسی مستند ایران و چالشهای پیش رو
اسماعیل عباسی، هنرمند عکاس پیشکسوت، در گفتگو با خبرنگار مهر با استقبال از اضافه شدن بخش عکس مستند به جشنواره «سینماحقیقت» هشدار داد که این اقدام به خودی خود تضمینکننده تأثیرگذاری نخواهد بود. وی تأکید کرد که عکاسی مستند بدون آموزش جدی، بازنگری در تعاریف و همگامی با جریان جهانی، نتیجهای فراتر از یک حضور نمادین ندارد.
-صرف اضافه شدن بخش جدید به یک رویداد، اثرگذار نیست و نحوه اجرای ایدهها اهمیت دارد -برگزاری نشستهای سالانه بدون پیگیری آموزشی تأثیر ماندگاری ندارد -تعاریف رایج در جشنوارههای داخلی با استانداردهای جهانی عکاسی مستند همخوانی ندارد -عکاسی مستند امروز به سمت روایتهای شخصی حرکت کرده و نیازمند بازخوانی است -کمبود منابع مکتوب آموزشی از مشکلات اصلی این حوزه محسوب میشود
عباسی گفت: «وقتی دوربین را به سمت خاصی میگیریم، عملاً به مخاطب تحمیل میکنیم که چه چیزی را ببیند و چه چیزی را نبیند. تعاریف رایج در برخی جشنوارههای داخلی دیگر با جریان جهانی عکاسی مستند همخوانی ندارد.»
وی افزود: «عکاسی مستند امروز بیش از آنکه داعیه نجات جهان را داشته باشد، به سمت روایتهای شخصی رفته است و این تغییر رویکرد، نیازمند بازخوانی و آموزش جدی است.»
این هنرمند با وجود انتقاداتش از هر حرکت تازه در حوزه عکاسی مستند استقبال میکند و امیدوار است با تأمین آموزشهای لازم و بهروزرسانی مفاهیم، این هنر در ایران به جایگاه واقعی خود دست یابد.


