از افسانههای محلی کردی تا مرگ خوی انسانی؛ واقعگرا نوشتن دشوار است
نشست نقد و بررسی هفدهمین جلسه پاتوق فیلم کوتاه با حضور آرمان اسدی منتقد سینما برگزار شد. در این جلسه چهار فیلم کوتاه ایرانی و مالزیایی مورد تحلیل قرار گرفت و مباحثی درباره سینمای رئالیستی، فولکلور کردی و نگاه اخلاقی در سینما مطرح شد.
تحلیل چهار فیلم کوتاه در پاتوق سینمایی
نشست نقد و بررسی هفدهمین جلسه از فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه با حضور آرمان اسدی منتقد سینما و به میزبانی مهرداد سلیمانی برگزار شد. در این جلسه چهار فیلم کوتاه شامل «اهلی» ساخته نیما عبدالعظیمی، «ژیلهمو» ساخته زیور حجتی، «خانه ماه» ساخته حمیدرضا مقصودی از ایران و فیلم مالزیایی «لطفا پشت خط بمانید» مورد تحلیل قرار گرفتند.
- فیلم «اهلی» بر اساس افسانه فولکلور کردی «مردزمه» ساخته شده و در ژانری بین فانتزی و رئالیسم جادویی قرار دارد
- «ژیلهمو» که به معنای آتش زیر خاکستر است، داستان کینه قدیمی بین دو کشتیگیر را روایت میکند
- «خانه ماه» به زبان کرمانجی خراسان و با بازیگران غیرحرفهای ساخته شده و روایتگر زندگی کودکی با نقص مادرزادی است
- فیلم مالزیایی «لطفا پشت خط بمانید» به جای تمرکز بر قربانیان کلاهبرداری، به وضعیت اخلاقی عاملان شر میپردازد
آرمان اسدی تأکید کرد: «سختترین نوع نوشتن، نوشتن رئال است» و این چالش در تحلیل تمام فیلمها مشهود بود زیور حجتی درباره فیلمش گفت: «ژیلهمو ظرفیت خودنمایی کارگردان داشت ولی روایت ساده و بدون هیاهو را انتخاب کردم»
این نشست نشان داد که سینمای کوتاه ایران با پرداختن به مضامین بومی و استفاده از زبانهای محلی و فولکلور منطقهای، ظرفیت قابل توجهی برای بیان داستانهای جهانی دارد.



