خرابکاری هنری: چاپ اثر تولید شده با هوش مصنوعی در موزه بدون توجه بازدیدکنندگان آویزان ماند
یک هنرمند با نام مستعار الیاس مارو، اثر هنری تولید شده توسط هوش مصنوعی را به طور غیرمجاز در موزه ملی کاردیف بریتانیا نصب کرد که چندین ساعت بدون توجه بازدیدکنندگان باقی ماند.

اثر هنری هوش مصنوعی که در موزه فریب داد
یک هنرمند به نام الیاس مارو با انجام یک اقدام خرابکارانه هنری، چاپ دیجیتالی از یک اثر تولید شده توسط هوش مصنوعی را به طور غیرمجاز در موزه ملی کاردیف در ولز بریتانیا نصب کرد. این اثر با عنوان “بشقاب خالی” و با سبکی شبیه نقاشیهای تاریخی روغنی به تصویر کشیده شده بود که پسر جوانی در Uniform مدرسه با کتابی زیر بغل و بشقابی خالی روی پایش نشان میداد. مارو برای کامل کردن فریب، پلاکی کنار اثر نصب کرد که جزئیات اثر از جمله “چاپ دیجیتال روی کاغذ، قاب سفارشی، نسخه محدود و امضا شده” را ذکر میکرد.
- اثر به مدت چندین ساعت در گالری هنر معاصر موزه آویزان بود
- صدها بازدیدکننده از اثر دیدن کردند بدون اینکه متوجه غیرمجاز بودن آن شوند
- برخی بازدیدکنندگان تیزبین به کیفیت پایین اثر و ماهیت هوش مصنوعی آن شک کردند
- مسئولان موزه پس از اطلاع، اثر را سریعاً حذف کردند
مارو در توضیح هدف خود گفت: “این کار درباره چگونگی تصمیمگیری نهادهای عمومی درباره آنچه ارزش نمایش دارد است.”
او همچنین اعلام کرد: “هوش مصنوعی اینجا خواهد ماند؛ محدود کردن قابلیتهای آن برخلاف beliefs هنری من است.”
این اولین اقدام خرابکارانه هنری مارو نیست و او پیش از این نیز آثار غیرمجاز در موزههای دیگر بریتانیا نصب کرده است. این رویداد بحثهای زیادی درباره مرزهای هنر، نقش هوش مصنوعی در خلاقیت و معیارهای نهادهای فرهنگی برانگیخته است.




