آمریکاییها با وامهای خودرویی دهساله درگیر شدهاند زیرا قیمت خودروهای جدید سر به فلک کشیده است
میانگین پرداخت ماهانه خودروی جدید در نوامبر به حدود ۷۶۰ دلار رسید، در حالی که قیمت معمول خودروی جدید در پاییز از مرز ۵۰,۰۰۰ دلار عبور کرد و خریداران برای مدیریت پرداختها به وامهای با مدت طولانیتر روی آوردهاند.

افزایش قیمت خودرو و وامهای طولانیمدت در آمریکا
قیمت خودروهای جدید در آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یافته است، به طوری که میانگین قیمت از کمتر از ۳۸,۰۰۰ دلار در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۵۰,۰۰۰ دلار در پاییز امسال رسیده است. این افزایش قیمت باعث شده است که میانگین پرداخت ماهانه خودروی جدید در نوامبر به حدود ۷۶۰ دلار برسد. برای مقابله با این شوک قیمتی، خریداران به سمت اخذ وامهای با مدت طولانیتر گرایش پیدا کردهاند تا بتوانند پرداختهای ماهانه خود را مدیریت کنند.
- سهم خریدارانی که وامهای حداقل ۷۲ ماهه میگیرند به ۳۰.۵ درصد در سه ماهه سوم رسیده است.
- حتی وامهای ۸۵ تا ۹۶ ماهه نیز با سهم ۱.۶۱ درصدی رواج بیشتری یافتهند.
- اگرچه این وامها پرداخت ماهانه را کاهش میدهند، اما هزینه کلی سود را به طور قابل توجهی افزایش میدهند.
- بدهی کل وامهای خودرویی آمریکاییها به رقم حیرتآور ۱.۶۶ تریلیون دلار رسیده است.
- تولیدکنندگان خودروهای ارزانقیمت زیر ۳۰,۰۰۰ دلار کمتری تولید میکنند که گزینههای کمتری در اختیار خریداران قرار میدهد.
"دیگر پرداختهای ماهانه ۳۰۰ دلاری برای خودروهای جدید وجود ندارد. این مسئله به گذشته تعلق دارد." – دیوید کلهر، مدیر نمایشگاه خودرو "وقتی مصرفکنندگان در مورد مدت وام تصمیم میگیرند، مهم است که هزینه کلی مالکیت خودرو را در نظر بگیرند، نه فقط قیمت خرید." – مایکل داگلاس، رئیس بخش خردهفروشی چیز اتو
افزایش قیمتها و تورم، بودجه خانوارها را تحت فشار قرار داده و برخی از Americans در پرداخت اقساط خودروی خود عقب افتادهاند. برخی از سازندگان مانند Jeep و Ford با کاهش قیمتها یا عرضه مدلهای پایهای ارزانتر تلاش کردهاند تا قدری از این فشار بکاهند. کاخ سفید نیز به دنبال تسهیل قوانین برای عرضه خودروهای کوچکتر و مقرونبهصرفهتر است. با این حال، برای بسیاری از خریداران، واقعیت جدید وامهای بسیار طولانیمدت همچنان شوکآور است.


