پایان گزارشدهی سلیقهای بانکها/ مدیران پاسخگوی اطلاعات ناقص
بانک مرکزی با ابلاغ دستورالعمل جدید، بانکها را موظف به ارسال دقیق و کامل اطلاعات مالی در مهلت مقرر کرده است. تخلف منجر به امتیاز منفی و پیگرد نظارتی خواهد شد.

دستورالعمل جدید گزارشدهی بانک مرکزی
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با ابلاغ «دستورالعمل نحوه تبادل اطلاعات مؤسسات اعتباری با بانک مرکزی» چارچوب تازهای برای جمعآوری و ارسال دادههای بانکی تعیین کرده است. هدف اصلی این مقررات «تسریع در فرآیند نظارت» و «ایجاد وحدت رویه در تبادل اطلاعات نظام بانکی» اعلام شده است.
- مؤسسات اعتباری موظف به ارسال اطلاعات در سه سطح اهمیت (اساسی، بااهمیت و مهم) هستند
- تأخیر یا ارسال ناقص موجب امتیاز منفی برای مؤسسه خواهد شد
- مسئولیت صحت اطلاعات برعهده مدیرعامل مؤسسه گذاشته شده است
- بانکها باید عضو ناظر بر ارسال اطلاعات به بانک مرکزی معرفی کنند
- شاخص گزارشگری کیفی هر سهماهه بر اساس دقت و کاملبودن اطلاعات محاسبه میشود
«مؤسسات اعتباری باید اطلاعات مالی و عملیاتی را بهصورت مستمر یا دورهای ارسال نمایند»
«مسئولیت صحت، کاملبودن و بهموقعبودن اطلاعات برعهده مدیرعامل است»
این دستورالعمل با هدف افزایش شفافیت اطلاعاتی، کاهش ریسک نظارتی و تقویت یکپارچگی بین سامانههای اطلاعاتی اجرا میشود.
