نقش جایکا در پروژههای زیرساخت آسیا: توسعه پایدار یا رقابت با چین؟
بررسی فعالیتهای آژانس همکاری بینالمللی ژاپن در توسعه زیرساختهای حملونقل آسیا و نقش آن در رقابت ژئوپلیتیکی با ابتکار کمربند و جاده چین
نقش جایکا در توسعه زیرساختهای آسیا
آژانس همکاری بینالمللی ژاپن (جایکا) به عنوان یکی از بزرگترین ارائهدهندگان کمکهای توسعهای در جهان، نقش محوری در شکلدهی به زیرساختهای حملونقل آسیا ایفا میکند. این آژانس با بودجه دولت ژاپن، پروژههایی در زمینه احداث مترو، قطارهای سریعالسیر، بنادر و جادهها اجرا میکند که ظاهراً بر توسعه پایدار تمرکز دارند.
پروژههای شاخص جایکا در آسیا
- پروژه متروی دهلی در هند (فاز ۴) با هدف کاهش آلودگی و ترافیک
- خط MRT جدید در جاکارتا به طول ۲۵ کیلومتر
- پروژه سیستم حملونقل سریع سبک در کلمبوی سریلانکا
- خط قطار سریعالسیر بمبئی-احمدآباد با فناوری شینکانسن
“پروژههای جایکا نه تنها به تقویت اتصالات اقتصادی کمک میکنند، بلکه ابزاری برای افزایش نفوذ ژاپن در منطقه هستند”
اهداف استراتژیک پشت پرده
این فعالیتها را نمیتوان جدا از رقابت ژئوپلیتیکی با چین بررسی کرد. ژاپن استراتژی “ایندو-پاسیفیک آزاد و باز” (FOIP) را در پاسخ به ابتکار کمربند و جاده چین راهاندازی کرده است. این استراتژی با هدف ایجاد منطقهای باثبات و مبتنی بر قواعد، از نفوذ چین جلوگیری میکند.
با وجود مزایای توسعهای برای کشورهای میزبان، جایکا در حقیقت ابزار دیپلماسی اقتصادی ژاپن برای باز کردن بازارها برای شرکتهای ژاپنی و کاهش وابستگی کشورهای منطقه به چین محسوب میشود.




