وزارت صمت از ناظر به فروشنده خودرو تبدیل شده؟ نظارت و پاسخگویی به حاشیهها رفت
وزارت صنعت، معدن و تجارت سه مرحله فروش خودروهای وارداتی برگزار کرده اما آمار تحویل خودروها منتشر نشده و خریداران در بلاتکلیفی به سر میبرند. عملکرد شرکتهای واردکننده و نظارت وزارت صمت مورد سؤال قرار گرفته است.
وضعیت فروش خودروهای وارداتی و نظارت وزارت صمت
از ابتدای سال جاری، وزارت صنعت، معدن و تجارت سه مرحله فروش خودروهای وارداتی برگزار کرده که نخستین مرحله در تیرماه با ۱۲ هزار دستگاه، مرحله دوم در مهرماه و مرحله سوم در آذرماه با ۴ هزار دستگاه خودرو انجام شده است. با این حال، فاصله معناداری بین فروش و تحویل خودروها ایجاد شده و شرکتهای واردکننده ماهها در تحویل خودروها تأخیر دارند.
- وزارت صمت از نقش نظارتی به فروشنده اصلی تبدیل شده اما آمار تحویل خودروها منتشر نمیشود
- شفافیت در معیارهای اعطای مجوز واردات به شرکتها وجود ندارد
- خریداران در بلاتکلیفی کامل به سر میبرند و پاسخگویی مشخص نیست
- معاونت خودرویی وزارت صمت موضع شفافی اتخاذ نکرده است
- عدم نظارت مؤثر بر عملکرد شرکتهای واردکننده ادامه دارد
واقعیت این است که عملکرد فعلی برخی شرکتهای واردکننده نشان میدهد که دستکم بخشی از شاخصها بهدرستی ارزیابی نشدهاند یا پس از صدور مجوز، نظارت مؤثری وجود ندارد.
کارشناسان معتقدند اگر وزارت صمت قصد دارد واردات خودرو را بهعنوان ابزاری برای تنظیم بازار حفظ کند، باید به پرسشهای اساسی درباره شاخصهای مجوزدهی و نظارت پاسخ دهد.
عدم شفافیت در عملکرد وزارت صمت و شرکتهای واردکننده به بیاعتمادی خریداران دامن زده و ادامه این روند میتواند به افزایش نارضایتی عمومی منجر شود.




