معماری مدرن چین: نمایشگاه ده ساختمان شگفتانگیز که چهره جدیدی به جهان نشان داد
نمایشگاه «چقدر مدرن» در مونترال، داستان متفاوتی از معماری چین کمونیست در دهههای ۱۹۴۹ تا ۱۹۷۹ روایت میکند و به بررسی نوآوریهای تکنولوژیک و سبکی در دوران ساختمانسازی سوسیالیستی میپردازد.

معماری مدرن در چین کمونیست
نمایشگاه «چقدر مدرن» در مرکز معماری کانادا در مونترال، تصویر غنی و پیچیدهای از معماری چین در سه دهه اول حکومت کمونیست ارائه میدهد. این نمایشگاه با بهرهگیری از آرشیوهای رسمی و مجموعههای خصوصی، دورهای از اختراع، نوآوری تکنولوژیک و بحثهای سبکی را به تصویر میکشد که در آن معماری به عنوان ابزاری برای ساختن ملت سوسیالیستی استفاده میشد.
ده ساختمان بزرگ
- میدان تیانانمن به عنوان نقطه صفر نمایشگاه، همراه با پروژههای «ده ساختمان بزرگ» مانند تالار بزرگ خلق و ایستگاه راهآهن پکن که سبکی ترکیبی از کلاسیسیسم، مدرنیسم و سقفهای سنتی چینی را تجربه کردند.
- کارخانه جبهه سوم که برای تولید فیوزهای توپخانه در یک مجتمع غاری در هونان پنهان شده بود، نمونهای از پروژههای زیرساختی مخفی دولتی است.
تغییر جهتهای ایدئولوژیک
«پدرم خواهان آزادی برای آزمایش چیزهای مختلف بود، اما به او «سقف بزرگ» به عنوان مدل استاندارد طراحی داده شد.» – یونگ هو چانگ
«چرا این ساختمانها سبک ملی چینی را اتخاذ نمیکنند؟» – کاریکاتور مجله منهوا در سال ۱۹۵۴
این نمایشگاه همچنین به تغییرات سریع دستورات طراحی حزب میپردازد، از جمله محکومیت ناگهانی سبک «سقف بزرگ» به عنوان «احیای فرهنگی ارتجاعی» و حرکت به سمت شعار «عملکرد، اقتصاد و در صورت امکان زیبایی». نقش معماران در جنبش انقلاب طراحی مائو که در آن متخصصان کنار گذاشته شدند، نیز بررسی میشود. نمایشگاه «چقدر مدرن» تا ۵ آوریل در مونترال برقرار است.




