اتلاف Zipcar از بریتانیا و آینده بازار اشتراکگذاری خودرو در لندن
Zipcar عملیات خود در بریتانیا را تعطیل میکند که تأثیر قابل توجهی بر گروههای اجتماعی مانند آشپزخانه جامعه روترهیت دارد. این مقاله به بررسی چالشهای بازار اشتراک خودرو در لندن و نمونههای موفق در اروپا میپردازد.

آینده اشتراکگذاری خودرو پس از خروج Zipcar
شرکت Zipcar که سرویس اشتراکگذاری خودرو ارائه میداد، اعلام کرده است که عملیات خود در بریتانیا را در پایان سال جاری تعطیل خواهد کرد. این تصمیم تأثیر مستقیمی بر سازمانهای محلی مانند آشپزخانه جامعه روترهیت دارد که برای تحویل غذا به سالمندان و افراد آسیبپذیر به خودروهای Zipcar وابسته بودند.
چالشهای اشتراک خودرو در لندن
- هزینههای پارکینگ: خودروهای اشتراکی در لندن با هزینههای پارکینگ بالایی مواجه هستند که گاه تا ۲۰ برابر هزینه ساکنین محلی است.
- پیچیدگی اداری: وجود ۳۳ منطقه مختلف در لندن با قوانین و فرآیندهای متفاوت، فعالیت شرکتهای اشتراک خودرو را دشوار کرده است.
- افزایش هزینهها: از سال آینده، خودروهای الکترونیکی نیز شامل هزینههای ترافیک لندن خواهند شد.
ویمال پاندیا، بنیانگذار آشپزخانه جامعه روترهیت: “ما نگران چالشهای لجستیکی هستیم. بسیاری از گروههایی مانند ما دچار مشکل خواهند شد.”
روبرت شوپن، رئیس مشارکتهای Co Wheels: “ما باید تنها یکبیستم هزینه مجوز ساکنین را پرداخت کنیم، زیرا خودروها را از خیابانها حذف میکنیم.”
نمونههای موفق در اروپا
کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و بلژیک با ایجاد چارچوبهای ملی برای اشتراک خودرو، رشد قابل توجهی در این زمینه داشتهاند. به عنوان مثال، آلمان ۵.۴ خودروی اشتراکی به ازای هر ۱۰,۰۰۰ نفر دارد، در حالی که این عدد در بریتانیا تنها ۰.۷ است.
اگرچه خروج Zipcar ضربهای به بازار اشتراک خودرو در لندن وارد کرده است، اما شرکتهای دیگر مانند Turo و Co Wheels امیدوارند که این خلأ را پر کنند. آینده اشتراک خودرو در لندن به حمایت شهرداری و یکپارچگی قوانین بستگی دارد.



