یوتیوب برای نسل زد: نه یک اپ، که زمینهی زندگی روزمره ماست
این مقاله به نقش یوتیوب به عنوان پسزمینه زندگی نسل زد میپردازد. یوتیوب نه تنها تلویزیون زمینی را جایگزین کرد، بلکه فرمهای کاملاً جدیدی از محتوا مانند ASMR و mukbang را ابداع نمود.

یوتیوب: زمینهی زندگی نسل زد
این مقاله به بررسی نقش یوتیوب در زندگی نسل زد (افراد ۲۸ ساله و جوانتر) میپردازد. یوتیوب برای این نسل نه یک برنامه یا وبسایت، بلکه پاسخ آنها به رادیو است: "زمینهی همیشه حاضر زندگی مدرن". در حالی که نسل قبلی ممکن است رادیو یا اخبار را در پسزمینه روشن نگه دارند، نسل زد یک "مقاله ویدیویی" درباره برنامهریزی شهری ژاپن روی تلفن خود پخش میکند.
- جایگزینی تلویزیون: یوتیوب نه تنها تلویزیون زمینی را جایگزین کرد، بلکه فرمهای کاملاً جدیدی از محتوا مانند Vodcasts، Vlogs، مقالات ویدیویی، ویدیوهای واکنش، ASMR و Mukbang را ابداع نمود.
- دموکراتیزه کردن تخصص: یوتیوب تخصص را به روشهایی که رسانههای سنتی هرگز نمیتوانستند، دموکراتیزه کرده است.
- فرهنگ الگوریتمی: الگوریتم فوقالشخصیسازی یوتیوب به این معناست که ما همگی چیزهای کاملاً متفاوتی تماشا میکنیم که منجر به از دست دادن تجربه و فرهنگ مشترک میشود.
"جایی که نسلهای قبلی 'آیا دیشب آن برنامه را دیدی؟' به عنوان سرصحبت جهانی داشتند، اکنون همه در حباب الگوریتمی خود غرق شدهاند."
"الگوریتم یوتیوب نه تنها آنچه به آن علاقهمند هستید را نشان میدهد، بلکه آنچه شما را به تماشا نگه میدارد را نیز نمایش میدهد."
با وجود مزایا، این راحتی و سرگرمی بدون مشکل نیست. یوتیوب "تجربه مشترک" را تضعیف کرده و در میان مردان جوان تقریباً یک "تکفرهنگ" ایجاد کرده است. در نهایت، نویسنده نتیجه میگیرد که یوتیوب برنده شده است، اما شاید نیاز به تعادل مجدد بین یوتیوب و "هر چیز دیگری" وجود داشته باشد.




