تری گیلیام و جان بورمن درباره تام استوپارد: 'او بهتر از هر کسی با زبان بازی میکرد'
دو فیلمساز که با نمایشنامهنویس فقید همکاری داشتهاند، مردی با هوش فوقالعاده، اختراع بیپایان و ظرافت ذاتی را به یاد میآورند. تری گیلیام از نحوه کار ذهن استوپارد و ساخت فیلم برزیل از مواد اولیه خود شگفتزده شد.

خاطرات دو فیلمساز از تام استوپارد
تری گیلیام و جان بورمن، دو کارگردان سرشناس، خاطراتی شخصی از همکاری خود با تام استوپارد، نمایشنامهنویس فقید بریتانیایی را به اشتراک میگذارند. گیلیام با هیجان از نبوغ کلامی استوپارد میگوید که چگونه توانست فیلمنامه فیلم کالت 'برزیل' را از مواد اولیه ارائه شده توسط او به یک اثر هنری تبدیل کند. او تأکید میکند که استوپارد بهتر از هر کس دیگری با زبان انگلیسی بازی میکرد.
- همکاری در فیلم برزیل: گیلیام ایدههای اولیه خود را به استوپارد سپرد و او با اولین بازنویسی، شخصیتهای نامرتبط را به داستانی منسجم تبدیل کرد.
- صحنه افتتاحیه حذف شده: استوپارد صحنهای نمادین با یک سوسک طراحی کرد که به دلیل هزینههای تولید فیلم برداشته شد.
- دوستی پایدار: پس از همکاری، رابطه دوستانه آنها ادامه یافت و استوپارد میزبان محفلهای فرهنگی شادی در لندن بود.
- ظاهر و شخصیت: جان بورمن استوپارد را حتی در دوران جوانی و فقر، فردی با ظرافت ذاتی و نشاندهنده آیندهای درخشان توصیف میکند.
- مهاجرانی موفق: هر دو گیلیام و استوپارد مهاجرانی بودند که درک عمیقتری از زبان انگلیسی نسبت به بومیان داشتند.
"با مهارتهای بصری من و مهارتهای کلامی او، ممکن بود فیلم خوبی بسازیم." – تری گیلیام "حتی وقتی بیپول بود، حالتی داشت که ثروت و شهرت در انتظارش هستند." – جان بورمن
این خاطرات تصویری از مردی ارائه میدهد که نه تنها در تئاتر، بلکه در سینما نیز تأثیری ماندگار از خود به جای گذاشت.




