جنجالهای فیلم «یک نبرد پس از دیگری»: کلیشههای نژادی و جنسیتی زنان سیاهپوست
مقالهای دربارهی بهتصویر کشیدن زنان سیاهپوست در فیلم جدید پل توماس اندرسون و انتقادات واردشده به کلیشهسازیهای نژادی و جنسیتی در این اثر سینمایی.

نقد کلیشههای نژادی در فیلم پل توماس اندرسون
فیلم «یک نبرد پس از دیگری» ساخته پل توماس اندرسون با وجود تحسینهای گسترده، با انتقادات جدی دربارهی بهتصویر کشیدن زنان سیاهپوست مواجه شده است. این مقاله به تحلیل کلیشهسازیهای نژادی و جنسیتی در شخصیتپردازیهای فیلم میپردازد. نقشآفرینیهای تیانا تیلور و رجینا هال اگرچه قدرتمند هستند، اما زیر سایهی ابژهسازی جنسی و فتیشیسم نژادی قرار گرفتهاند.
- شخصیت «پرفیدیا» بهگونهای طراحی شده که غریزهی جنسی او بر هر انگیزهی انقلابی اولویت دارد
- استفاده از دیالوگهای شبه«کاردی بی» بدون توجه به تنوع زبانی زنان سیاهپوست
- بهتصویر کشیدن روابط بیننژادی بر اساس «فتیش نژادی» بهجای ارتباط اصیل
- تشابه رویکرد اندرسون به کوئنتین تارانتینو در استفاده از زبان تحقیرآمیز
«این فیلم سوالات مهمی دربارهی مسئولیت کارگردانان سفیدپوست در قاببندی زنان سیاهپوست مطرح میکند»
«اندرسون با وجود رابطهی شخصی با یک زن سیاهپوست، از پیچیدگیهای بازنمایی نژادی غافل مانده است»
این نقد نه تنها فیلم، بلکه سنتهای هالیوودی در بازتولید کلیشههای تاریخی را زیر سؤال میبرد.



