خاطرات پانکهای ژاپنی: “با ما مانند دشمنان جامعه رفتار میشد”
فشار برای همرنگی با جامعه ژاپن، بودن در صحنه پانک هاردکور را پرخطر میکرد. با انتشار مجدد آلبومهای گروههای افسانهای مانند Lip Cream، Death Side و the Nurse، بنیانگذاران این جنبش خاطرات هیجان و تهدیدهای آن دوران را به یاد میآورند.
صحنه پانک هاردکور ژاپن در دهه ۸۰
صحنه پانک هاردکور ژاپن در دهه ۱۹۸۰ محیطی خشن و انقلابی بود. گروههای بزرگی مانند Death Side، Lip Cream و the Nurse موسیقیی خلق کردند که نه تنها از نظر صدا، بلکه از نظر اجتماعی نیز شورشی بود. اعضای این صحنه به دلیل ظاهر و رفتار غیرمتعارف خود “مانند دشمنان جامعه”对待 میشدند و با تبعیض در حملونقل عمومی و یافتن شغل مواجه بودند.
- خشونت در کنسرتها: ایسیا، خواننده Death Side، یادآوری میکند: “در هر اجرا کسی به صورت خونین کتک میخورد و شما هیچگاه نمیدانستید که نوبت چه کسی است.”
- شکلگیری گروهها: مینورو اوگاوا، بیسیست Lip Cream، گروه را به صورت تصادفی و برای حضور در یک آلبوم کامپایلیشن پایهگذاری کرد.
- اولین گروه تمام زن: the Nurse به عنوان یکی از اولین گروههای تمام زن هاردکور در جهان شناخته میشود.
- انزوا و طرد اجتماعی: زیگیاکو، گیتاریست Bastard، به خاطر ظاهرش از اجاره خانه و پیدا کردن کار محروم شد.
- تأثیر GISM: اجراهای خشونتآمیز گروه GISM فضایی ایجاد کرد که در آن قوانین عادی اعمال نمیشد.
ایسیا میگوید: “ما به این دلیل ظاهری را انتخاب کردیم که جامعه جریان اصلی آن را نپذیرد. در ژاپن فشار برای همرنگی بسیار قوی است.” زیگیاکو معتقد است: “پانک بودن شما را به یک اقلیت تبدیل میکند و در این ارزش وجود دارد.”
این جنبش با وجود خشونت و انزوا، رابطهای رقابتی و همزمان همکاریجویانه بین گروهها داشت که منجر به خلق صداهای منحصربهفردی شد. ایسیا علت این اصالت را در تفاوت سلسله موسیقایی ژاپن با غرب میداند، جایی که پانک در برابر پیشینه موسیقی ملایم ژاپن شورشی منحصربهفرد بود.



