هافتبفهل: آلمان هنر حاصل از بیگانگی را دوست دارد، نه خالقان آن را
مستند موفق هافتبفهل در نتفلیکس نشان میدهد که زیباییشناسی زندگی مهاجران چقدر محبوب است، در حالی که سیاستمداران بحث حذف آن از شهرها را میکنند.

هافتبفهل و تناقض آلمان با هنر مهاجران
مستند "بابو - داستان هافتبفهل" در نتفلیکس به یکی از پرطرفدارترین برنامهها در آلمان تبدیل شده است. این فیلم زندگی آیکوت آنان، رپر مشهور آلمانی با roots ترکی-کُردی را روایت میکند که هنرش از بیگانگی و حاشیهنشینی سرچشمه میگیرد. همزمان، صدراعظم فریدریش مرتز با اشاره به "منظره شهری" بحثهای داغی درباره تعلق مهاجران به راه انداخته است. این تناقض آشکار است: آلمان عاشق زیباییشناسی زندگی مهاجران است، اما خود مهاجران را به عنوان "مشکل" میبینند.
- هنر هافتبفهل واکنشی به احساس بیگانگی در جامعه آلمان است
- موسیقی او زبانهای آلمانی، ترکی، زازاکی و انگلیسی را درهم میآمیزد
- واژه "بابو" از ترانههای او به عنوان "واژه سال جوانان" انتخاب شد
- شورای دانشآموزی آوفنباخ خواستار گنجاندن آثار هافتبفهل در برنامهدرسی شده است
- وزارت فرهنگ هسه به دلیل "تمایل به جرم" این پیشنهاد را رد کرده است
"هافتبفهل پاسخ به بحث منظره شهری است. من با گوته یا کافکا ارتباط برقرار نمیکنم" - یک دانشآموز
"ارزشهای انسانی مهم نیست، فقط مرسدس براق شما مهم است" - هافتبفهل در ترانه "افسردگی در گتو"
این مستند نشان میدهد که چگونه هنر میتواند از حاشیه به جریان اصلی راه یابد، درحالی که سیاستمداران همان فرهنگ را به عنوان "مشکل" قلمداد میکنند. سوال اساسی این است: آیا ادغام واقعی هرگز شامل دیدگاه کسانی میشود که مجبور به تطبیق هستند؟
