از متروپولیتن تا زندان: ماموریت جویس دیدوناتو برای رساندن اپرا به مردم
جویس دیدوناتو، خواننده مشهور آمریکایی، با اجرا در زندانهای حداکثر امنیت و سالنهای اپرای جهان، به دنبال دمکراتیک کردن دسترسی به اپراست. او معتقد است اپرا میتواند احساسات غیرقابل بیان را از طریق ارتعاشات صوتی انتقال دهد.

ماموریت دمکراتیک اپرا
جویس دیدوناتو، خواننده مزو-سوپرانو آمریکایی، که در بزرگترین سالنهای اپرای جهان از جمله متروپولیتن، لا اسکالا و کاونت گاردن اجرا کرده است، ماموریت شخصی خود را رساندن اپرا به عموم مردم میداند. او به همان اندازه که برای مخاطبان سنتی اپرا میخواند، برای تازهواردان و حتی زندانیان در زندان سینگ سینگ نیز با اشتیاق اجرا میکند. دیدوناتو معتقد است در شهرهایی که سنت اپرایی قوی ندارند، مخاطبان بدون فیلترهای فرهنگی قبلی، تجربه اصیلتری از موسیقی خواهند داشت.
- اجرای او در زندان سینگ سینگ به مدت یک دهه، تاثیر تحولآفرین موسیقی کلاسیک بر زندانیان را به او نشان داده است.
- دیدوناتو در تور فعلی خود، قطعه «شبهای تابستان» اثر برلیوز را اجرا میکند که از نظر او دارای عواطف فوری، زیبایی و قابل شناسایی بودن است.
- او محدوده صوتی وسیع مزو-سوپرانو را عاملی برای بازی در نقشهای متنوع، از شاهزاده تا جادوگر، میداند.
- دیدوناتو نگران است که اپرا در تلاش برای مربوط بودن، هویت اصلی خود را از دست داده و مخاطبان را دفع کرده است.
- تجربه او ثابت کرده که اپرا میتواند حضور محض ایجاد کند و احساسات غیرقابل بیان را ارتعاش دهد.
دیدوناتو میگوید: «اپرا آنچه را که بسیاری از ما توانایی بیانش را نداریم، از طریق ارتعاش به قلمرو فیزیکی میآورد.» او اضافه میکند: «این تجربه میتواند در تاسمانی، در متروپولیتن یا در زندان سینگ سینگ اتفاق بیفتد. این دقیقاً همان تجربه است.»
دیدوناتو باورمند است که اپرا به عنوان یک رسانه بینظیر، ابزاری ضروری برای ابراز سردرگمی، شادی و اندوه انسان معاصر است.




