فراتر از خطوط میزان: آهنگساز نیکو موللی درباره بازخوانی رقصآوران از موسیقیاش
نیوکو موللی، آهنگساز آمریکایی، در این مقاله به رابطه پیچیده بین موسیقی و رقص میپردازد. او توضیح میدهد که چگونه رقصآوران و کارگردانان رقص موسیقی او را از دیدگاه بدنی خود بازتفسیر میکنند و ابعاد جدیدی از آن را آشکار میسازند.

رابطه موسیقی و رقص از دیدگاه نیکو موللی
نیکو موللی، آهنگساز برجسته، در این مقاله به تحلیل رابطه عمیق بین موسیقی و رقص میپردازد. او تجربیات خود از همکاری با کارگردانان رقصی مانند مایکل کیگان-دولان، ماد لو پلادک و جولز کانینگهام را به اشتراک میگذارد و توضیح میدهد که چگونه نگاه آنها به موسیقی، درک او را از ساختارهای زمانی و ریتمی غنیتر ساخته است. موللی بر این باور است که رقصآوران با شنیدن ضربان قلبی بزرگتر در موسیقی، قادر به خلق نقشهبندیهای بدیلی هستند که برای آهنگسازان شنیدنی نیست.
- رقصآوران اغلب بدون نگاه به نت موسیقی، با استفاده از سیستمهای شمارش داخلی، ریتمها را درک میکنند.
- همکاری بین آهنگساز و کارگردان رقص میتواند به خلق اثراتی بینظهورانه بیانجامد.
- موللی از همکاری با مایکل کیگان-دولان بر روی قطعهای با الهام از ترانهی محلی «دو خواهر» میگوید.
- جولز کانینگهام بر روی قطعههای درونمایهای کار کرده و درخواست «نفسی» بین عبارتهای موسیقی داشته است.
- ماد لو پلادک با دقتی فوقالعاده موسیقی را به حرکت بدنی تبدیل کرده است.
موللی میگوید: «من ماهها روی جزئیات کوچک وقت گذاشتهام و ممکن است حس کلی فرم را از دست بدهم، در حالی که رقصآوران این حس را به عنوان یک غریزه فیزیکی دارا هستند.»
«کارگردانان رقص به طریقی ضربان قلبی بزرگتر را میشنوند؛ این شگفتانگیز و روشنگر است که آنها compositions مرادر بازتفسیر میکنند.»
این همکاریها نه تنها بعد جدیدی به موسیقی موللی اضافه کرده، بلکه درک او را از رابطه ذهن و بدن در هنر متحول ساخته است.



